Los bericht bekijken
Oud 28 februari 2017, 18:24   #37
strijkijzer
Gouverneur
 
Geregistreerd: 27 februari 2016
Berichten: 1.030
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
aaaargh, ik kan het ervan krijgen als het UK-voorbeeld altijd weer erbij wordt gehaald als een voorbeeld van de "verschrikkingen van rail privatisering", te meer omdat het zo makkelijk te verifieren is.

Hier, laat u gaan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Impact...f_British_Rail

met een hele hoop onderliggende bronnen. Ik zal even de highlights eruit halen (maar check aub ook zelf)

1. modal share is gezakt van 15 naar 5% tot 1995, timing van privatisering, waarna het terug is gestegen tot 10%. De reizigers vinden het blijkbaar ok...

2. gestage stijging van ticket-prijzen, net zo sterk als pre-privatisering

3. 2 keer zo veilig als FR, 5 keer zo veilig als DE. Ik verzin dit niet he, zoek het op

4. subsidies: +/- 0.12€ per pkm in UK vs. 0.35€ per pkm in BE. (Ze krijgen dus zeker nog subsidie, met dat verschil dat de operaties in een open markt geregeld worden, met veilingen e.d.). Weet ge dat de NMBS ongeveer evenveel subsidie krijg als het gans Belgisch leger?


Bon, wie nu nog met het "UK-voorbeeld" afkomt die krijgt ervan langs
Het is blijkbaar verbeterd na de catastrofe in de beginjaren. Maar toch is nog altijd 62% van de treinreizigers in het VK voorstander van nationalisering.

De cijfers zijn serieus interpreteerbaar. Subsidies zijn momenteel lager maar waren in het verleden hoger na een resem zware ongevallen. De prijzen zijn een pak hoger (gestaag :]). Er is nochtans minder hoge snelheidsverkeer (vandaar de lagere subsidiegraad momenteel die zal stijgen als men toch meer gaat investeren in hoge snelheidsvervoer).

Cijfers over de veiligheid bij het spoor zijn moeilijk vergelijkbaar want genomen op een korte periode, in uw link het jaar 2013. Eén groot ongeluk in het in aanmerking genomen jaar beïnvloedt de cijfers enorm.

Voor mijn part privatiseren ze NMBS, liefst met een soort waarheidscommissie over het verleden waarbij de verantwoordelijken voor de ergste wantoestanden de gevangenis in gaan. Maar ik ben niet zeker dat het voor de reiziger veel zal verbeteren. Best zou men met een bulldozer over de hele infrastructuur gaan. Beschavingen die niet kunnen loslaten gaan ten onder.

Laatst gewijzigd door strijkijzer : 28 februari 2017 om 18:38.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden