Los bericht bekijken
Oud 8 februari 2017, 15:15   #92
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het hangt er maar van af wat je netto opstrijkt aan dividend en hoe groot de meerwaarde op de portefeuille bedraagt. Dat laatste is natuurlijk slechts op papier en niet in uw pocket zolang je niet effectief verkoopt. Ik volg een goed uitgewerkt systeem dat gesteund is op a) een voldoende graad van spreiding; b) een gedisciplineerd gedeeltelijk verkopen vanaf een bepaald meerwaardepercentage; c) een even gedisciplineerd volledig verkopen indien het verlies op een aandeel een bepaald percentage dreigt te overtreffen. Daardoor wordt de portefeuille regelmatig opnieuw "gebalanceerd" zodat één bepaalde waarde in de portefeuille niet dominerend wordt (ook al is het verleidelijk), want dat zou het risico té sterk vergroten.
Met dat systeem ben ik er in geslaagd om in 2016 een heel goed resultaat te halen. De Bel20 over het volledig jaar 2016 daalde ongeveer 1,5 %. Mijn portfolio steeg in meerwaarde met 16,85%. Dat haal ik natuurlijk niet elk jaar. Doorheen de jaren toch wel een goede 9 %.
Ja, op papier...virtuele winst. Je moet ze nog altijd nemen....En wat dan vervolgens.
Dik in orde. Spaargeld brengt niets op. Maar je doet het wel allemaal zelf. Het scheelde niet veel of ik gaf mijn fonds aan ALEX. www.alex.nl.
Ze vragen 10% op de behaalde winst.
Uiteindelijk speculeer ik liever zelf. Maar zelf investeren, daar heb ik eigenlijk de kennis niet voor. Speculeren en investeren zijn sterk verschillend.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 februari 2017 om 15:18.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden