Los bericht bekijken
Oud 30 april 2017, 01:21   #188
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het VKN komt nooit meer terug. Die tijden zijn voorbij. Men heeft een kans gehad in 1815, maar Willem heeft het verprutst. Hij had meer naar zijn zoon moeten luisteren en naar de klachten van het Zuiden. Het Zuiden (lees: de elite) was meer vrijgevochten en kon niet overweg met een verkapte (calvinistische) keizer-koster van de Restauratie die Willem I in heel wat opzichten uiteindelijk was. Dan had het wellicht stand gehouden. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.

Let wel, u mag voor mijn part altijd dromen.
Willem I was een Koning-koopman; op economisch gebied een visionair voor het hele koninkrijk, politiek had hij inderdaad te autoritaire trekken. Ook was hij een workaholic, die niet kon delegeren, het nationaal archief spreekt boekdelen. De rol van Willem II voor de Belgische Opstand is in Nederland juist wat omstreden.
Sterker het Noorden en Zuiden hadden deels tegengestelde belangen, zoals trouwens in iedere staat. Teveel toegevingen aan een kant zouden gevoelig liggen; zelfs de betere vertegenwoordiging van het Zuiden, het Protestantse Noorden was dan weer bang door Katholieken overheerst te worden.

De droom van een hereniging van Vlaanderen met Nederland of andersom , acht ik niet realistisch, maar ik zou er wel voor zijn.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden