Los bericht bekijken
Oud 1 december 2010, 14:14   #11
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het doel van een democratisch beslissingsprocess is er voor zorgen dat het bestuur zoveel mogelijk in overeenstemming gebeurd met de wil van de bestuurden. Dat is waar het op dient te beoordelen, niet op je persoonlijke voorkeuren.
De discussie over directe versus indirecte democratie is er een over hoe beslissingen tot stand komen, de inhoud zelf van die beslissingen speelt daar eigenlijk geen rol in. Een van beide alternatieven beslissingssystemen verwerpen omdat de besluiten die er uit komen niet bij je eigen voorkeuren passen geeft naar mijn mening blijk van weinig respect voor de democratie.
Directe democratie is een systeem zoals Representatieve Democratie, monarchie, enz,..
In die zin kan ik het maar respect verlenen in de mate dat de resultaten mij persoonlijk bevallen. Directe democratie is zeker niet het perfecte systeem anders zou het niet nodig zijn om de burger extra te beschermen met "universele rechten van de mens" (overigens door welk systeem goedgekeurd?) .
We evolueren hopelijk wel naar steeds betere systemen naargelang ook de maatschappij evolueert want zelfs het begrip "beter" is niet duidelijk.
Voor mij is de toets de ecologische en sociale gevolgen van een systeem. En tot hiertoe is het Direct Democratisch systeem (zoals bv Zwitserland) beter dan het representatief systeem. Anders zou ik er geen seconde van mijn tijd insteken. Er zijn genoeg systemen die het bestuderen waard zijn. Maar wat de realisatie van een "beter" systeem betreft is de Directe Democratie mijn favoriet.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden