Discussie: geloof
Los bericht bekijken
Oud 30 juni 2004, 13:34   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Heb je er een idee van welke ravages het opleggen van een religie van jongsaf(vanaf de geboorte, om precies te zijn) al geleid heeft - in het vrije onderwijs bijvoorbeeld?

Ikzelf heb nauwelijks mijn gevoel voor religiositeit kunnen redden onder de hersenspoelingen van mijn jeugd.

Maar in de islam zal het niet beter zijn.

Al die geloofsdwang komt tot stand onder volgehouden sociale druk, niet in het minst van de ouders.

In het handvest van de rechten van het kind zou moeten voorzien worden, en is al voorzien, geloof ik, in de UNESCO, dat kinderen niet mogen onderworpen worden aan religieuze noch idiologische dwang.

Aan welke opvattingen en geloven wij ons als volwassenen onderwerpen, dat is een zaak van persoonlijke vrijheid inderdaad, dat staat boven elke twijfel. Ik verdedig dan ook totale geloofsvrijheid en gelijkbehandeling van alle geloofsopvattingen.

Het is mijn goed recht omover 'geloofswaan' te spreken. Geloofswaanzin is in de regel een te sterk woord, maar heden ten dage is die waanzin, onder meer bij de die-hard fundamentalisten, volop aanwezig.


Geloven en ideologieën die massale uitroeiïng propageren en toepassen, mogen wat mij betreft gerust gekortwiekt worden, niet zozeer als geloof, maar als verkeerde praktijk.
Kruistochten, waar Bush van sprak, op een geïnspireerd moment, als re-born christian, en jihads kunnen we missen als de pest.

Eno2
eno2 is offline   Met citaat antwoorden