Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2017, 23:28   #6916
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Zwitser

Citaat:
In het VK betaalt ook bijna niemand de volle prijs.
ALs je echt juist wil vergelijken, neem dan de totale inkomsten uit de kaartjesverkoop, en deel die door het totaal aantal pasaagierskm.
Voor België kom je op zo een 0,10 euro/km. In het VK op 0,15 euro/km. Dat is meer (wat ik niet bestrijd) maar dat is niet "gigantisch".
Daar heb ik geen gegevens van. Zou me verwonderen, als je ziet hoe groot de verschillen zijn. In het VK heb je ook sociale tarieven, maar zoveel als België? Dat zou me verwonderen. (tussen haakjes, in België is het overdreven, heel wat mensen die daar geen recht op hebben maken ook gebruik van die sociale tarieven). Wat promotietarieven betreft, heb je iets als een railpas, seniorentarief 6 euro heen en terug, etc.? Het zou me verwonderen.



Citaat:
In he VK wil men ook langer treinen inzetten. Rond Londen ga je al gauw ook 12 rijtuigen zien. Elders minder. Het is ook zo dat men eerder op meer treinen dan op langere treinen inzit. Dat heeft oa. te maken met de hoge netvergoeding in België, die de NMBS aanmoedigt om eerder met minder treinen te rijden.
infrabel vraagt inderdaad ontzettend veel aan NMBS, dat wordt zelden meegeteld in het totale kostenplaatje. (hoewel de inkomsten van infrabel dus ook naar de staat gaan)
In het VK vraagt men dan net heel weinig. Het omgekeerde zou het geprivatiseerde model volledig doen ontploffen.




Citaat:
Maar daar gaat het hier niet om. Moest je tijdens de spits maar 30 pond vragen voor Londen - Bristol dan zou het gevolg niet zijn dat je een paar minuten moet staan. Het gevolg zou zijn dat je een ernstige kans hebt dat je gewoon niet thuis komt. Dat er meer mensen komen opdraven dan er _in het station_ past.
Men kan langere treinen inzetten. En ook meer treinen die via andere lijnen rijden en meer stoppen, zoals in België. Je kunt naar Gent via de directe lijn, maar ook via de klassieke lijn. Wie bvb. in Wetteren moet zijn kan beter deze trein nemen. Dat kan in het VK niet, want elke lijn is bestemd aan een bepaald bedrijf.


Citaat:
Kijk, je zegt zelf dat lagere tarieven meer mensen zou aanmoedigen om de trein te nemen. Echter in Londen wil je dat tijdens de spits juist niet. Je wil juist mensen afraden van tijdens de spits te rijden.
In Parijs, etc. zijn de tarieven veel betaalbaarder, en daar lukt het ook...


Citaat:
En dat de spoorwegen dat effectief ook doen is omdat ze dat eigenlijk zo ook opgedragen krijgen. Dat heeft eigenlijk niks met de privatisering te maken.
Ook in de BR tijd was dit immers al zo. Als een trein systematisch overvol zat werden de prijzen gewoon verhoogd tot die niet langer meer systematisch te vol zat.
Kan zijn, daar heb ik geen bewijzen van. Feit is alleszins dat de privatisering die problemen niet heeft opgelost, als ze die al niet veroorzaakt heeft.




Citaat:
Dat is dus niet altijd mogelijk. Je gaat in Paddington geen trein van 20 rijtuigen binnen krijgen. Daar is het probleem gewoon dat het spoor na 1948 gewoon 40 jaar lang verwaarloosd is. Dat corrigeer je niet zomaar even.
De privatisering gebeurde in de jaren 80, dat is minstens 30 jaar geleden. En het eerste decennium was ook de infrastructuurbeheerder geprivatiseerd.
Die werd terug genationaliseerd, door de Blair regering, niet bekend als linkse jongens. En dat zal wel een reden gehad hebben.
Je kunt alles steken op de jaren 50, 60, 70, dat zijn uw woorden die moeilijk na te trekken zijn, feit is dat de privatisering deze problemen niet opgelost heeft. Waarom in godsnaam zouden wij dan het VK als voorbeeld nemen?



Citaat:
Tja, dat is een vraag in de trand van "als democratie in Europa kan, waarom dan niet in China". Waar jij op gaat antwoorden dat er nu eenmaal verschillen zijn...
Misschien heb je wel gelijk dat er grote verschillen bestaan. Wat er ook van zij, het Britse volk is niet tevreden, de statistieken zijn niet goed voor het VK. Dus privatisering is geen mirakeloplossing. En dus is er geen enkele reden waarom wij als Belgen het Britse voorbeeld moeten volgen. Ten eerste omdat er zware kritiek is op dat systeem. Ten tweede omdat, volgens U, beide systemen niet te vergelijken zijn.

Citaat:
Overigens, als ik het OV in Europese hoofdsteden vergelijk dan denk ik dat het VK het helemaal zo slecht niet doet. Je kan ook stellen "als een trein alle 10 minuten kan in het VK, waarom kan dat op het Brussels GEN niet?"
Zoals je zelf al zei, Londen is een grootstad die 10 keer groter is dan Brussel.
tomm is offline   Met citaat antwoorden