Los bericht bekijken
Oud 24 augustus 2013, 23:45   #243
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar in Nederlandse teksten uit die tijd vinden we ook de naam 'Belgen'. Er zijn niet zoveel Nederlandstalige teksten op dit punt,maar ze zijn er wel. Ik wil ze nog wel eens opzoeken.
Ik ben benieuwd. Maar zelfs dan, dat is dan één zwaluw die nog altijd niet de Belgische lente kan maken...

Citaat:
Waar het eigenlijk over gaat is dat de term 'België' of 'Belgen' niet zo maar uit de lucht komt vallen in 1830. Die benaming werd al lang voordien gebruikt voor het Zuiden (en niet meer voor het Noorden).
Al lang? Tja, dat is de vraag.....
De termen "Nederlanden/Nederlanders" werden uiteraard niet in één nacht vervangen door "België/Belgen."
Waar het mij echter om gaat is het kantelmoment; vanaf wanneer gebruikt men voornamelijk de B-termen ipv de N-termen.
En daarvoor moet men verschillende jaargangen van verschillende kranten en pamfletten turven. (En liefst van verschillende streken want er is mogelijks een regionaal onderscheid....)
En dan zegt dat enkel nog maar iets over het taalgebruik van diegenen die toen konden lezen en schrijven; de (kleine) burgerij.
Wat weerklonk er echter in de volksmond?

Ik neem evenwel aan dat men vanaf 1830 uitsluitend nog de B-woorden gebruikte.Schriftelijk tenminste.

Citaat:
We hebben op dit forum daarover trouwens een lange discussie gehad een tijd geleden in een andere draad
Welke?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 augustus 2013 om 23:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden