Los bericht bekijken
Oud 27 augustus 2013, 12:51   #244
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik ben benieuwd. Maar zelfs dan, dat is dan één zwaluw die nog altijd niet de Belgische lente kan maken...


Al lang? Tja, dat is de vraag.....
De termen "Nederlanden/Nederlanders" werden uiteraard niet in één nacht vervangen door "België/Belgen."
Waar het mij echter om gaat is het kantelmoment; vanaf wanneer gebruikt men voornamelijk de B-termen ipv de N-termen.
En daarvoor moet men verschillende jaargangen van verschillende kranten en pamfletten turven. (En liefst van verschillende streken want er is mogelijks een regionaal onderscheid....)
En dan zegt dat enkel nog maar iets over het taalgebruik van diegenen die toen konden lezen en schrijven; de (kleine) burgerij.
Wat weerklonk er echter in de volksmond?

Ik neem evenwel aan dat men vanaf 1830 uitsluitend nog de B-woorden gebruikte.Schriftelijk tenminste.



Welke?

We hebben het daar al over gehad zoals ik stelde. Uw redenering is trouwens wat gevaarlijk. Indien u beweert dat de term 'Belgique' gewoon een Franse vertaling is van het Latijnse 'Belgica', dan kan men even goed beweren dat de term 'Nederlanden' gewoon een Nederlandse vertaling is van het Franse 'Pays-Bas'. En zo komen we geen stap verder.

Wat in ieder geval wèl duidelijk is, is dat in die tijd de term Belgen gebezigd werd om de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden aan te duiden. Voornamelijk (maar niet alleen) door Franstalige auteurs . Dat men de Franse term 'Belge' in meerderheid terugvindt, heeft inderdaad natuurlijk te maken met het feit dat de officiële geschriften en correspondenties van hoge ambtenaren in die tijd opgesteld werden in het Frans. Maar ook Vlaamse schrijvers die in het Vlaams schrijven in die tijd gebruiken regelmatig de term 'Belgen'.

Zoals hier al eens werd betoogd, haalt Smeyers dit ook aan. Ook gebruikt men wel eens het woord 'Belgen' of 'Velgen' zoals in de grammatica van Van Belleghem en Waterschoot (1773). De term 'Belgen' is hier synoniem voor de "Zuidnederlanders". De Brusselse geneesheer Du Rondeau heeft het in zijn academische (Nederlandse) 'mémoire' (1773) of 'memorie' over 'Belge-land' en 'België', waarmee hij de zuidelijke Nederlanden aanduidt. En zo zijn er nog meer teksten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 augustus 2013 om 13:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden