Discussie: Lassen.
Los bericht bekijken
Oud 1 december 2017, 12:46   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik meen dat lassen met een halfautomaat het simpelste is voor een beginner maar een lastoestel met elektrodes zal wellicht minder kosten.
Halfautomaten hebben zo ook hun eigen beperkingen en kuren.
De draadrol kan al eens tegenwerken of vastzitten in de toorts. De electroden in het toestel zelf kunnen al eens doorbranden.
De Lasnaden zeker van beginners zijn zelden goed en meestal een cm dik of het eindigt met "knotsen" en gaten.

Wie al wat weg is met laswerk zal er zeker en vast wel veel aan hebben.

Een vlamboog lastoestel "electrische post zoals ze dat noemen" is meer voor het toch wel zwaardere werk en vraagt toch nog meer inzicht en ervaring van de lasser zelf ook. Op dun plaatwerk zou ik het niet aanraden.

Een tig is bijzonder goed voor zeer fijn afgewerkte lassen (als je al kan lassen eerst) maar vraagt dan weer wat kennis van instellingen al naargelang het toestel natuurlijk. Ook kan je niet in elke gewenste hoek heel goed werken.
Het is zeker een toestel dat iedere lasser er graag bij heeft en veel zal gebruiken.

Bottom line, de autogene lasset is naar mijn mening het meest veelzijdig.
Bijkomend voordeel is ook nog dat je met een minder zware lasbril kan werken waardoor je toch wat meer zicht hebt op alles.

Tracht altijd eerst ergens wat kennis en praktijk op te doen, nadien bekwaam je jezelf wel verder.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 december 2017 om 12:49.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden