Discussie: Lassen.
Los bericht bekijken
Oud 2 december 2017, 11:07   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
'k Heb in geen 25 jaar nog met electrode gelast. Geen idee hoe lang ik zal moeten proberen om er terug een goeie las mee te leggen. Autogeen is al even lang geleden, maar dat verschilt bitter weinig van TIG, alleen dat je langer moet wachten vooraleer je een smeltbadje krijgt.

Langs de andere kant, 'k kan goed uit de voeten met TIG.
Tussen tig en autogeen heb je weinig verschil in de manier van lassen idd.
Tig heeft als voordeel op dun plaatwerk een kleinere hittezone te hebben. Daar stopt het voordeel maar op dun plaatwerk is dat belangrijk omdat je ook wel weet dat metaal uitzet en krimpt onder hitte.
Ik ga een vb geven. Stel dat een stuk moet inlassen op bv het dak van je wagen. Dat is 0.4 of 0.5 dik metaal. Beetje hitte er op en het vervormd. Die vervorming moet zo minimaal als maar mogelijk is gehouden worden want teveel en het komt nooit meer goed.
Je kan daar een tig voor gebruiken of autogeen met klein lasbekje en veel ervaring en de zone rondom afschermen met natte puimsteen.

Maar soit ...bigf. wil een steun maken voor zijn moto.
Die buizen kan je met van alles lassen. Dus weinig probleem welk toestel. Maar die buizen moeten ook geplooid geraken he? Dus je hebt ofwel een buizenplooier nodig ofwel old skool een sterke brander om ze te verhitten en ergens tussen bv 2 lange bouten te plooien.
Puur op handkracht zie ik dat niet goed te komen.
Dus alweer ...hier komt de autogeen van pas.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 december 2017 om 11:09.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden