Los bericht bekijken
Oud 25 juli 2015, 12:41   #13
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Nee, sinds 1960 zijn de rechten van de Koerden aanzienlijk verbeterd. Ze mogen mogen hun taal vrijuit spreken, hun kinderen Koerdische namen geven (paar jaar geleden was er een Koerdische familie in het nieuws die hun dochter de naam 'Koerdistan' had gegeven) en zichzelf met trots een Koerd noemen zonder opgepakt te worden.

Zie hier:



Het punt is alleen dat de PKK schaamteloos doorgaat met aanslagen. En dat maakt van de PKK niets meer dan een terroristische organisatie.
Citaat:
Concrete voorbeelden: De Koerdische taal werd verboden door de overheid in 1923 toen de grenzen van de Republiek Turkije werden vastgelegd. De Koerdische taal werd vervangen door de Turkse taal. De Koerden mochten hun moedertaal niet meer gebruiken, ze mochten hun taal zelfs niet in hun eigen huis, op straat, in sociale bijeenkomsten,... spreken, laat staan in scholen, overheidsinstellingen, of andere plaatsen. De Koerdische literatuur en traditionele liederen werden zodoende ook verboden. Enkel de Turkse cultuur en taal was toegelaten. De Koerden waren zelfs verplicht om Turkse namen aan te nemen in de jaren 1980.
Pas in 1991, 72 jaar na de oprichting van Turkije, werden de eerste toegevingen gedaan ten opzichte van het Koerdische volk in Turkije. De Koerden mochten voortaan Koerdisch spreken, maar het was nog steeds verboden om Koerdisch te schrijven.
De Koerdische politica Leyla Zana werd gearresteerd en veroordeeld omdat ze Koerdisch durfde te spreken in het parlement. Paradoxaal genoeg werd ze veroordeeld voor een uitspraak in het Koerdisch die juist opriep tot broederschap tussen Turken en Koerden ("I take this oath for the brotherhood between the Turkish people and the Kurdish people."). In totaal zal ze zo’n 10 jaar in de cel doorbrengen.
b) Onderwijs
Onderwijs hangt in belangrijke mate samen met het taalbeleid dat gevoerd wordt. Er kan gepeild
worden naar de gevolgen van de onderdrukking van de taal in het onderwijs.
Achtergrondinformatie: De enige taal in het onderwijs in Turkije is het Turks.
Concreet voorbeeld: De Koerdische bevolking streefde naar eigen openbare scholen met het Koerdisch
als taal. Er werden verschillende pogingen ondernomen, maar uiteindelijk moesten zij stoppen van de
Turkse overheid omwille van kleine technische overtredingen zoals de verkeerde afmetingen van
deuren. De laatste jaren zijn er meer initiatieven, Koerdisch is toegestaan als een onderwerp
op universiteiten, maar in werkelijkheid zijn er maar weinig cursussen.
De officiële berichtgeving luidt “dat de Koerdische taal vrij mag worden gebruikt in Turkije”. Maar in
1997 mocht er geen privé-cursus Koerdisch worden georganiseerd. Dit maakt de Turkse berichtgeving
heel ongeloofwaardig, aangezien men alle talen mag onderwijzen buiten het Koerdisch.
http://www.vvlg.be/echo_files/1593-nl-srcBestand1.pdf

Ik weet het toch niet hoor Nietzsche.
Ik ben geen expert op het vlak van de rechten van de Koerden, maar je stelt het volgens mij veel rooskleuriger voor dan het is.

Een meerderheid die zo met zijn minderheid omspringt, lokt verzet uit.

Wat betreft de executie van die twee agenten, dat was oerdom van de PKK (als zij er inderdaad achter zitten, want van die soldaat die van over de Syrische grens werd doodgeschoten is Turkije dan weer helemaal zeker dat de schutter een IS-er was...), alhoewel ik de frustratie van de Koerden begrijp.

Erdogan doet alles om te verhinderen dat Kobane in de handen van IS blijft, en als ze het dan toch nog verliezen kunnen ze ongehinderd een aantal jonge Koerden en andere, linkse Turkse opblazen in Turkije, die Kobane weer wilden heropbouwen.

Je zou voor minder een prijs op Erdogans rotkop zetten!
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline