Los bericht bekijken
Oud 7 oktober 2003, 11:10   #33
M60
Burger
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Ik ben persoonlijk van oordeel dat het BROV en de uitslag er van getoetst moet worden aan de universele verklaring van de rechten van de mens.
daar kan ik mij ten volle in vinden. de zogenaamde meerderheid die het altijd bij het recht heeft is ook maar een gevolg van historische omstandigheden. in turkije zijn de koerden nu bijvoorbeeld in de minderheid, maar evengoed konden er turken in koerdistan in de minderheid zijn geweest.

"de meerderheid heeft altijd gelijk" wordt dan wel relatief. zo'n mensenrechten-toetsing lijkt me zeker een goed idee.
"Ik ben persoonlijk van mening dat de UVRM getoetst moet worden aan de directe democratie."

Daar kan ik mij ten volle in vinden. De universele verklaring van de rechten van de mens is ook maar een gevolg van historische omstandigheden.

"de UVRM is eeuwig juist" wordt dan wel relatief. Zo'n democratische toetsing lijkt me zeker een goed idee.

Vroeger moest de wil vh volk onderworpen worden aan de kerk, daarna aan de koning, en nu aan de UVRM, sommige mensen hebben het blijkbaar echt moeilijk om hun eigen vrijheid en verantwoordelijkheid als mens op te nemen en gaan maar al te graag beschutting zoeken bij een of ander soort 'Grote Broer'. Kwestie van te kunnen blijven geloven dat jijzelf gelijk hebt, ipv de relativiteit van een mening te aanvaarden.

Wel grappig dat er dan gepleit wordt tegen een 'dictatuur van de meerderheid' (wat natuurlijk nonsens is; een dictator blijft altijd dezelfde, maar een meerderheid verandert constant van samenstelling, al naargelang het onderwerp), maar dat men dan tegelijk geen problemen heeft met de 'dictatuur van de UVRM'.
M60 is offline   Met citaat antwoorden