Los bericht bekijken
Oud 6 september 2017, 22:55   #5
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Gisteren waren de "verouderde kerncentrales" een onderwerp in het Commie Journaal.
Ze hadden het even over de "scheurtjes".
Doodgezwegen: dat ze er al zaten bij de start van de kerncentrales, in 197x.

"De scheurtjes in de reactorvaten van de kerncentrales Doel 3 en Tihange 2 zitten daar al sinds hun bouw in 1974 en zijn niet ontstaan door de straling nadien. Dat heeft FANC-topman Jan Bens woensdag in de Kamer gezegd. "Ik zou mijn hand daar voor in het vuur steken", klonk het. Om zeker te zijn dat ze ook in de toekomst geen problemen zullen veroorzaken, worden de komende weken nog extra metingen uitgevoerd. Eind april moeten die afgerond zijn."

5 jaar geleden.

Heel dat kerncentrales afvoeren - verhaal lijkt me een opgezette soap, om ze uit de weg te hebben als "betrouwbare energiebron". Zo excuses om de elektriciteit selectief te kunnen ontzeggen, zijn immers lastig te vinden als er kerncentrales zijn. Met wind water en zon is dat véél gemakkelijker.
De gasinsluitingen (in de volksmond "scheurtjes" genoemd) zijn gietfouten, dus altijd aanwezig geweest. Zijn pas ontdekt/gemeten enkele jaren terug door nieuwe meetapparatuur, die in staat was om zulke dingen te meten. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat de gasinsluitingen, sinds de opstart, ook maar enigzins geevolueerd zijn.
Maar buiten Doel3 en Tihange2 heeft die Hollandse gieterij nog, dacht, een paar tiental, andere reaktorkuipen gegoten, met hetzelfde procedé, dus waarschijnlijk dezelfde gasinsluitingen. Hiervan is nooit niet veel gehoord. Heeft men hier gebruik kunnen maken van de studies van Doel3/Tihange2, en/of is men daar zo niet in paniekmodus geschakeld ?
Het artikel over het smeerolieprobleem Doel4 lijkt mij wel een een correcte samenvatting.
Bob is offline   Met citaat antwoorden