Los bericht bekijken
Oud 9 augustus 2012, 18:07   #3
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard



Citaat:
Galland werd zowel door vriend als vijand geroemd om zijn ridderlijkheid. Galland stond bij zijn collega's bekend als iemand die zich nauwelijks met politiek bezig hield, hij was puur geïnteresseerd in luchtvaart en zag oorlog alleen maar als vuil spelletje. Galland zei later in zijn autobiografie: "ik beschouw mezelf als een sportman die een spel speelt met sporters uit andere landen. Het doel van de sport is elkaars vliegtuig uit te schakelen. Net als bij auto-racen vallen daarbij wel eens dodelijke ongelukken." Ook voegde hij daaraan toe: "Politiek heeft me nooit geboeid, ik wilde helemaal niet voor Duitsland sterven of voor Hitler vechten. Ik wilde alleen maar de beste zijn. Ik ben toevallig in Duitsland geboren, als ik in Engeland was geboren had ik tegen de Duitsers gevochten."
Beroemd is bijvoorbeeld het bevel van Hermann Göring om Engelse piloten die voor de crash uit hun vliegtuig waren gesprongen, al bungelend aan hun parachute, alsnog met de mitrailleurs van de Messerschmitt dood te schieten. Galland weigerde dit bevel en zei: "Ik vernietig alleen machines, ik zal nooit iemand doden."
Gallands weigering van het bevel werd vervolgens opgevolgd door bijna alle andere Luftwaffe-piloten. Als reactie van deze weigering, kregen de Britse piloten meer sympathie voor hun Duitse collega's. De Britten weigerden vervolgens het bevel om Duitse reddingsschepen, die Duitse piloten uit de Noordzee ophaalden, te vernietigen.
Ook beroemd is het duel tussen Galland en de Engelse toppiloot Douglas Bader. Galland en Bader vochten om leven en dood maar toen hun brandstof bijna op was en het gevecht nog steeds onbeslist was, namen ze als vrienden afscheid door naar elkaar te zwaaien. Galland had een bewondering voor Bader en toen deze later neerstortte en gevangengenomen werd raakte Galland zelfs bevriend met hem.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_Galland

Een ware held, 106 neergeschoten vijanden. Dit is veel minder dan Erich Hartmann, de beste piloot aller tijden met zijn 352 neergeschoten vijanden, maar meer dan Yankee, met een pietluttige 40 bij hun beste piloot Bong.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...II_flying_aces

Zelfs de Roemenen vlogen beter dan Yankee. Noteer de lijst. Luftwaffe ten top, gevolgd door Finland en dan Japan.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden