Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2013, 23:29   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.624
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maikel Joosten Bekijk bericht
Ik zie wat u bedoeld. Toch kan ik mij niet van de indruk ontrekken dat er in die laatste dagen veel mannen van de Waffen-SS uit de boot vielen voor operatie Odessa. Ik weet dat de Fransen ook wel Duitse overgaves aanamen maar ik weet van een Duitse veteraan dat er op dat moment in de Duitse gelederen een terughoudendheid was om zich over te geven aan de Fransen. De preferentie ging toch wel uit naar Britten of Amerikanen. Hoe ze aan dat gedacht kwamen weet ik niet.
Ik kan me op zijn minst 1 goeie reden bedenken waarom de Duitsers niet happig waren om zich over te geven aan sommige Franse troepen. Als je ziet hoe gortig de Goumiers hebben huisgehouden in Italië.

Wat betreft de uittocht van SS'ers naar Zuid Amerika/oddessa. Om "geheime" transporten in zo'n situatie te regelen, moet je al vriendjes hebben. Maar ook die vriendjes zijn beperkt. Ergo, de hoofdmoot van't voetvolk kon verrekken.
Er was maar zoveel geld en goud in de pot om te verdelen. Stel je voor dat een struise Arische Totenkopfer zou moeten delen met zo'n paar groezelige Handschar debielen.

Citaat:
Trouwens na wat opzoekwerk vond ik dit in een oude gedigitaliseerde krant.

Citaat:
Nu propaganda vierde hoogtij die dagen dus echt bewijs is het niet. Maar het toont wel aan dat het verhaal niet iets naoorlogs is wat verzonnen is om te dienen als een of ander holywood geval. Men heeft het trouwens over "SS marines". Die bestonden volgens mij niet, of dat moet wee zo een spookeenheid zijn geweest met 4 leden.
In geen enkel naslagwerk vind ik een verwijzing naar SS of Waffen SS mariniers. Misschien dat Nederlandse mariniers na de capitulatie vrijwilliger werden bij de Waffen SS, maar om dan van SS mariniers te spreken, da's overtrokken.
Ik vermoed dat de journalist die het artikel bracht een schermhutseling of afrekening wat opgepoetst heeft.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 19 juli 2013 om 23:31.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden