Los bericht bekijken
Oud 22 juli 2017, 12:58   #6952
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.050
Standaard

Zwitser


Citaat:
Maar de maatschappelijk kost is wel een pak lager dan bijvoorbeeld België. Kan je dus eindelijk eens ophouden met de kwakkel te herhalen dat het Britse spoor de belastingbetaler meer kost.
Daar bestaan geen studies van. Wel kost het Britse model de belastingbetaler een pak meer dan in vergelijkbare landen als Duitsland, Nederland, etc.
https://fullfact.org/economy/britain...too-expensive/

Citaat:
Ik ben de eerste om te stellen dat de TOCs meer risikos moeten durven (en mogen) nemen. Vandaar dat ik ook eerder voor het Japanse privatiseringsmodel ben.
De TOCs moeten gewoon ophouden te bestaan. Dat wil de Britse bevolking, de Britse pers, en uit alle studies blijkt dat dit model de Britse maatschappij niet ten goede komt. Ik weet dat neoliberalen als U een soort religieus geloof hebben in de vrije markt en privatisering, en jullie de realiteit gewoon niet willen zien. Ideologische verblindheid. Ik als communist weet dat er ook nadelen verbonden zijn aan het zuivere staatsmodel zoals dat bestond in de Sovjet-Unie. Daarom ben ik voorstander van een soort staatskapitalisme zoals in China. Het Chinese model is onwaarschijnlijk succesvol, en op termijn de grootste bedreiging voor onze kapitalistische elites en model.





Citaat:
En communisme zou beter zijn dan kapitalisme moesten we in China een hogere levenstandaard zien dan in Europa...
Erg zwak, en dat weet U ook. China was 60
jaar geleden even arm dan Afrika. Maar ik denk dat binnen 30 jaar China ons ingehaald zal hebben. En het zal niet zo lang duren voor er ook hier mensen opstaan die zeggen "hey, die Chinezen hebben dat goed voor elkaar, kunnen we daar geen lessen uit leren?" Dat is natuurlijk een dodelijke bedreiging voor onze elite. Daarom denk ik ook dat het pseudo-democratische model dat we nu kennen niet zal blijven bestaan. De elite wil de stem van het volk fnuiken.
Ze hebben schijt aan wat het volk denkt, net als U. Als je "the economist" leest kun je dat tussen de lijnen ook al opvangen. Mensen als Corbyn zijn een dodelijk gevaar voor hun maatschappij, schreven ze, veel groter dan islamfundamentalisme.


Citaat:
Het punt is dat je niet het VK met het continent mag vergelijken als je enkel maar de effecten van privatisering wil beoordelen. De context is belangrijk. Dat is iets wat jij anders graag blijft herhalen.
Natuurlijk, maar moest het omgekeerd zijn zou U niet afkomen met "de context" wees eens eerlijk. Ongeacht de context, privatisering bleek geen wonderformule.


Citaat:
Ook in Nederland en Duitsland zien we immers dat privé bedrijven er in slagen goedkoper te zijn dan de staatsbedrijven. Of hoe anders verklaar je dat bijvoorbeeld Transdev openbare aanbestedingen wint ten koste van DB?
Dit gaat steeds over kleine investeringen als je het hele plaatje bekijkt, en transdev is overigens voor een groot deel in handen van de Franse staat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Caisse..._consignations

Citaat:
Waarom is het een slechte zaak als een Duitse deelstaat er in slaagt om meer OV voor haar geld te krijgen?
jaar
DB is en blijft een staatsbedrijf. Net als in heel Europa met uitzondering van het VK blijft reizigersvervoer per trein grotendeels een staatsaangelegenheid.


Citaat:
Zien we in het VK overigens ook. Een van de gevolgen van het feit dat bepaalde concessies behoorlijk winstgevend zijn is dat de TOCs er behoorlijk wat voor over hebben om die te mogen behouden. En dat geeft de overheid een drukkingsmiddel. Bijvoorbeeld is het gebruikelijk dat een TOC verplicht wordt om de dienstregeling uit te breiden als voorwaarde voor een vernieuwing van de concessie.
Als de lijnen in handen van de overheid zijn moet er geen druk uitgeoefend worden, dan beslist de overheid rechtstreeks, zonder dat er belastinggeld en geld van reizigers naar anonieme bankrekeningen vloeit.
Citaat:

Wat als we ook eens ophielden met de auto te subsidiëren?

Dan zijn subsidies niet langer meer onmisbaar, zoals in Japan bijvoorbeeld.
Ik ken Japan niet, maar zoals gezegd, dan verplicht je iedereen om vlakbij hun werk te gaan wonen. Dat zouden Belgen nooit aanvaarden, en zou ook de levenskwaliteit aantasten.




Citaat:
UIC regime wil zeggen dat de deuren automatisch op slot gaan van zodra de trein beweegt.
Van zodra de trein meer dan 5 km/u rijdt. Maar kan wel gevaarlijke situaties creëren bij het in- en uitstappen.

Citaat:
We zullen zien over een paar jaar als Frankrijk eindelijk ophoudt met vals te spelen wat publieke OV contracten betreft.
De Fransen beschermen hun belangen, en zullen dat blijven doen. Elk land zou dat beter doen. Je ziet trouwens dat de autoriteit van de EU afkalft. Polen en Hongarije doen waar ze zin in hebben, en veranderen langzaamaan in een "regime". Ze kunnen zelfs niet afdwingen dat die landen zich aan de democratische spelregels houden, laat staan dat ze kunnen afdwingen dat landen hun openbaar vervoer moeten privatiseren, zeker als dat ingaat tegen de wens van de meerderheid van de bevolking.
tomm is offline   Met citaat antwoorden