Los bericht bekijken
Oud 19 augustus 2017, 17:26   #147
Patrice
Gouverneur
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 1.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dat was/is mij aldus bekend, vandaar dat ik reageerde op post 122 van forumdeelnemer Patrice die het over een (eventueel) "verborgen kapitaal" had. Wat hij bedoelt met "verborgen" was en is mij niet duidelijk. Verborgen voor wie of wat ? Voor derden ? Voor de fiscus ?

Het zal wel aan mij liggen maar de term "verborgen kapitaal" komt mij in ieder geval niet erg bonafide voor.....
Met "verborgen kapitaal" bedoel ik niet noodzakelijk kapitaal met een illegale herkomst of zwart, maar kapitaal waarvan schuldeisers niet weten dat het er is. De hele maatschap-constructie die op dit forum gepresenteerd wordt, gaat ervan uit dat de maten onvermogend zijn en dat schuldeiser er dus niets kunnen komen halen. Aangezien de maten echter hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijk zijn, zal ieder van hen dus ook in hun privévermogen kunnen aangesproken worden. Vandaar dat ze hun kapitaal dan zouden moeten verbergen (of verstoppen), zodat schuldeisers ontmoedigd worden om te procederen.

Echter heb ik reeds gesteld dat een bedrijf van ietwat formaat op voorhand klanten en leveranciers goed onderzoekt, waarbij deze constructie snel zou opgemerkt worden.
Patrice is offline   Met citaat antwoorden