Los bericht bekijken
Oud 3 juli 2017, 14:16   #40481
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Zou u me kunnen vertellen welke kenmerken alle Nederlandse dialecten hebben die hen groepeert en afzet tegen kenmerken die alle Vlaamse dialecten hebben?

Welke gemeenschappelijke deler hebben alle Nederlandse dialecten die verschilt van alle Vlaamse dialecten en omgekeerd?

Wat groepeert het Nederlands-Limburgs en het Gronings wat het verschillend maakt van het Vlaams-Limburgs?

De lijn die u trekt tussen Nederlands en Vlaams gaat enkel op wanneer u alle Nederlandse dialecten beschouwt als vormen van het Hollands (wat natuurlijk onzin is) en alle Vlaamse dialecten als vormen van bijvoorbeeld het Brabants (wat evengrote onzin is).

Het is onmogelijk om een verzameling 'Nederlandse dialecten' te maken die alle Nederlandse dialecten omvat zonder ook Vlaamse dialecten te omvatten.

Het is evenzeer onmogelijk om een verzameling 'Vlaamse dialecten' te maken die alle Vlaamse dialecten omvat zonder ook Nederlandse dialecten te omvatten.
De Hollandse, Vlaamse en Duitse streektalen vormen tezamen een groot dialectcontinuum. Alle regionale talen vloeien in elkaar over, een zachte taalgrens dus, terwijl in het Zuiden van Belgie een harde taalgrens te zien is.

Nu is het wel zo dat alle Nederlandse dialecten sterk beinvloed zijn door het Hollandse Nederlands, dat in Hilversum gesproken wordt, zoals in Vlaanderen de dialecten worden beinvloed door het Verkavelingsvlaams, de tussentaal. Volgens mij is dat een ontwikkeling, die zich een paar decennia geleden ingezet heeft, maar misschien heb ik het helemaal mis.

Overigens, wanneer ik Nederlandse en Vlaamse journaalfragmenten uit de jaren vijftig zie, kan ik niet aan de indruk ontkomen, dat de dictie van het toentertijd gesproken AN in beiden landen meer op elkaar lijkt dan tegenwoordig het geval is....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden