Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2017, 10:27   #40489
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
De Hollandse, Vlaamse en Duitse streektalen vormen tezamen een groot dialectcontinuum. Alle regionale talen vloeien in elkaar over, een zachte taalgrens dus, terwijl in het Zuiden van Belgie een harde taalgrens te zien is.

Nu is het wel zo dat alle Nederlandse dialecten sterk beinvloed zijn door het Hollandse Nederlands, dat in Hilversum gesproken wordt, zoals in Vlaanderen de dialecten worden beinvloed door het Verkavelingsvlaams, de tussentaal. Volgens mij is dat een ontwikkeling, die zich een paar decennia geleden ingezet heeft, maar misschien heb ik het helemaal mis.

Overigens, wanneer ik Nederlandse en Vlaamse journaalfragmenten uit de jaren vijftig zie, kan ik niet aan de indruk ontkomen, dat de dictie van het toentertijd gesproken AN in beiden landen meer op elkaar lijkt dan tegenwoordig het geval is....
De Vlamingen willen perse een eigen taal en zetten zich af tegen Nederland.
Daarom gaan ze steeds meer dialect spreken en als het zo door gaat dan kunnen we over 10 jaar de taalunie opheffen en dan is het Vlaams net als het Zuid Afrikaans een verbastering van het Nederlands.
cato is offline   Met citaat antwoorden