Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2017, 08:43   #8397
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Breaking News : Franco is dood !!! Iedere catalaan die in de realiteit van vandaag leeft volgt onderwijs volgens eigen keuze en taalwens, iedere catalaan spreekt het wanneer en waar hij ook maar wil, en de media zijn volledig vrij om catalaans te gebruiken als taal.

Artikel 3 van de spaanse grondwet (je weet wel, die bij referendum 88,5% ja-antwoorden kreeg) garandeert trouwens het officiële karakter van de catalaanse taal.

Het jaar na de dood van Franco, is het onderwijs in catalaans terug gestart, momenteel is het volledige lager en middelbaar en universitair onderwijs in het catalaans, met spaans als tweede taal. De regionale overheid gebruikt als criterium bij aanvaarding een actieve kennis van catalaans, met instemming trouwens van spanje.

Culturele genocide zei je toch ?
Misschien moet je de rest ook lezen in plaats van zo arrogant te reageren:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Weinig, hoewel een verdere regionalisering me wel nuttig lijkt voor een land als Spanje (met relatief grote, en erg oude 'historische minderheden) en Madrid zich iets minder arrogant mag opstellen.

Wat ik wel vind is dat de Catalanen (gelet op hun geschiedenis, hun taal...) voldoende als 'volk' kunnen worden gedefinieerd om te mogen kiezen of ze al dan niet een eigen staat wensen.

Mijn ideale situatie was dan ook geweest dat de Catalanen van Madrid hun referendum mochten houden en er een minderheid (maar toch nog een behoorlijk aantal) vóór onafhankelijkheid zou stemmen (wat ook de verwachtingen waren). Helaas is alles wat anders gelopen .

Samengevat: ik was pro het referendum maar ik hoopte dat slechts een minderheid vóór onafhankelijkheid zou stemmen.
Mijn opmerking over 'culturele genocide' was overigens even overdreven als die van u over de economische genocide door Nederland, die in 1830 ook al eventjes geleden was.

De enige reden waarom ik het had over een 'culturele genocide' is omdat jij blijkbaar de Nederlanders in 1830 nog steeds van een economische genocide wilde beschuldigen.



En opnieuw... ik ben geen voorstander van Catalaanse onafhankelijkheid.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 6 oktober 2017 om 08:47.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden