Los bericht bekijken
Oud 28 januari 2009, 14:08   #5
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentine Julien Bekijk bericht
Dat is nog es duidelijke taal.
Nu snap ik het pas goed

Is Vivant de enige partij die dat in haar programma heeft staan?
Dag Valentine, alle partijen hebben of hadden Directe Democratie in hun programma staan behalve de CD&V en ik dacht ook bij NVA niet. Maar op het laatste congres, dat als Kartel VLD-Vivant gehouden is, werd beslist dat de VLD als partij de uitslag van een referendum maar zou erkennen als bindend als 50% van de burgers zouden opkomen.
50% van de burgers, en niet van de stemgerechtigden!! Ik weet niet hoeveel % dat is van de stemgerechtigden, ik vermoed 60 of 70%, en dat voor een wettelijk niet bindend referendum. Dat zijn belachelijke voorwaarden. We weten dat bij zulke hoge opkomstquora er direct boycot acties opstarten om niet aan de stemming deel te nemen. Dan krijgt men buiten de JA en NEEN stemmers een derde beweging die niet eenzelfde inspanning moet leveren wat dus het gelijkheidsbeginsel aantast. Bovendien weten we uit ervaring in bv Zwitsrland dat een dergelijke opkomst (aan ee nreferendum deelnemen is niet verplicht) maar uitzonderlijk gehaald worden bv als het gaat over Internationale overeenkomsten waar Zwitserland als land wenst bij aan te sluiten.
Daar Vivant maar een zeer kleine speler is, is de invloed op die besluitvorming binnen VLD-Vivant veel te gering gebleken.
Als er dus sprake is van Directe Democratie in een politieke partij is het zeker nuttig om door de propaganda heen te kijken.

www.democratie.nu

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 28 januari 2009 om 14:09.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden