Los bericht bekijken
Oud 19 mei 2017, 11:55   #34
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Te onderscheiden van het gevoelsbewustzijn en de zintuiglijke waarneming, die immers ook vorm van bewustzijn zijn.
Dus hier zeg je het zelf dat ook de zintuiglijke waarneming een bewustzijn is.
Maar voor de mens komt het denken in de eerste plaats, want dat onderscheidt hem van de dieren.
Het bewustzijn is veelzijdig, maar vluchtig, een data flow. Wat je precies verstaat onder denken is mij niet duidelijk, maar ik geloof niet dat dit het belangrijkste is omdat het de mens onderscheid van de dieren. De dierlijke staat gaat vooraf aan de menselijke staat en kan niet ontkent worden.

Citaat:
Zeker is dat het geval, maar toch is voor mij het denken het hoogste.
Dat maakt mij tot mens en filosoof en zo dat ik het bestaan van God en het heelal kan begrijpen.
De mens kan ook bestaan zonder die dingen te begrijpen. Dus ze zijn van ondergeschikt belang.

Citaat:
Onze stemmingen hebben invloed in psychologische zin, maar in de wetenschap en in de filosofie behoren stemmingen geen invloed te hebben.
Het gaat hier toch over de mens en niet over filosofie en wetenschap?

Citaat:
De persoon is geen ding en wel een gedachte: ik namelijk en ook jij en wij en zij en jullie, maar het is zeker geen fictie.
Integendeel, want de persoon (die ook in de wet wordt erkend) heeft een bewustzijn van God en het heelal en eeuwigheid en oneindigheid, die zeker meer is dan een ding en ook zeker geen fictie is.
Het ding is slechts een deel van de natuur als fysica en eerder is het zogenaamde ding een fictie, want deze kan weer geanalyseerd worden in metafysische eigenschappen zoals energie en massa, enz.
De zintuigen zijn een middel voor de waarneming evenals de hersenen dat zijn.
Degene die waarneemt is de Geest en/of de Ziel.
Hoewel je dan ook kunt afvragen of je hersenen en bewustzijn exact kan scheiden en of deze ook zelf niet een bewustzijnsfunctie hebben, vooral in de zintuiglijke waarneming dan.
Dat betreft dan de eenheid van lichamelijk en geestelijk bewustzijn.
Als de geest het lichaam omvat moet van daaruit ook een bewustzijn van het lichaam zelf bestaan....
Hier ben je abuis. Je identiteit wordt vastgesteld op basis van fysieke kenmerken. Je bent een ding met een lengte, gewicht en uiterlijke kenmerken. Je mag vandaag A beweren en morgen B, maar voor je identiteit heeft dat geen betekenis. Je opvattingen over jezelf, God en de wetenschsp zijn fictie.
Piero is offline   Met citaat antwoorden