Discussie: Onveiligheid
Los bericht bekijken
Oud 15 januari 2003, 23:31   #50
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Maar ik verzet mij wel tegen dat opbod in veiligheid omdat dit uiteindelijk zal leiden tot een betuttelende politiestaat waarin niets meer mag en alles verboden is, en waarin uiteindelijk zal worden ingeleverd op de burgerrechten en demokratische rechten.
Ik kan mij niet herinneren dat het 40 jaar geleden hier een politiestaat was.
Dan moest je maar eens aan andersdenkenden uit die tijd vragen hoe zij toen door de politie werden behandeld. Voor een mening of uiterlijk die van de norm afweek werd je door de Rijkswacht algauw als een staatsgevaarlijk individu beschouwd, werd je voortdurend tegengehouden voor een identiteitskontrole of zelfs zonder reden in elkaar geklopt, werd je door hen bespioneerd,... terwijl men de jeugdbendes ongemoeid liet. Blijkbaar vond men mensen met een eigen mening toen gevaarlijker dan echte kriminelen. Ook plaatselijke burgemeesters durfden wel eens de politie in te schakelen om een persoonlijke vete met een kritikus op hun beleid te beslechten. Hoezo geen politiestaat? Alleen was die voor de grote meerderheid van de bevolking niet zichtbaar omdat ze toen nog braaf meeliepen met wat de machthebbers wilden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Dus kan de veiligheid van toen perfect zonder een "politiestaathysterie".
Daar geloof ik niets van. Omdat voorbeelden in het verleden en in het buitenland bewijzen dat het op den duur wél tot een politiestaat komt. En waar er een politiestaat is wordt er gesnoeid op de burgerrechten en demokratische vrijheden, en duikt machtsmisbruik de kop op. Wie meer veiligheid eist zou dit er ook eens mogen bijvermelden. Ik denk trouwens dat men een belangrijke oorzaak van onveiligheid over het hoofd ziet: de voortdurend toenemende stress door steeds hoger wordende prestatiedruk in onze maatschappij, waardoor er bijvoorbeeld veel huiselijke drama's met gezinsmoorden gebeuren. Dat haalt dan eventjes het nieuws, maar daarna is men het weer vergeten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Het "opbod" is een heel gezonde reactie. Het werd meer dan tijd dat er over veiligheid wordt gediscussieerd.
Ik heb er geen problemen mee dat kriminaliteit en de bestrijding ervan wordt bediskussieert, zolang ze maar niet hysterisch wordt of als ekskuus voor racisme en andere vooroordelen wordt misbruikt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
De linkse 'munitie' is blijkbaar uitgeput als het op dit thema aankomt, want men neemt zijn toevlucht tot het schieten met losse flodders, of wordt een regelrechte 'linkse negationist'.
Negationist? Zeg mij dan eens waar ik ontkend heb dat er kriminaliteit bestaat. Ik heb integendeel geschreven dat ik ze zelf nog heb ondervonden, en dat ik vind dat onsympatieke individuen die niet de rechten van andere mensen respekteren gerust goed op hun donder mogen krijgen. Ook heb ik laten verstaan dat men er zelf iets kan aan doen, namelijk door zelf wat weerbaarder te zijn, solidair te zijn met de aangevallenen, wat meer sociaal kontakt met elkaar te hebben, en niet voor allerlei pietluttigheden (zoals belachelijke burenruzies) de politie op te roepen. Maar precies omdat ik zelf een en ander heb ondervonden kan ik een en ander uit ondervinding wat beter inschatten. En één konklusie er uit is dat ik geen politiestaat over heb voor een vals gevoel van veiligheid.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden