Los bericht bekijken
Oud 13 december 2015, 15:47   #60
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
6400euro voor een 4 kwp (3.5 MWh) installatie.

Ik noem dat goedkoop. Een paar jaar teurg betaalde je daar vlot 15-20k euro voor.
Maar je wordt wel de volle pot belast.

Stel je had voor de installatie van je zonnepanelen een verbruik van 4000 kWh dan betaal je daarvoor nu ongeveer zo'n € 880,00 + abonnement, in totaal zo'n € 940. Nu moet je ca. € 440 aan prosumententarief betalen + € 100 aan turteltaks, dus € 500. Met die 440 € moet je het dan zien te rooien.

Dat betekent dat je dus zo'n 6400/440 oftewel ca. 14,5 jaar moet stroom opwekken om je installatie terug te verdienen.

Reken daarbij de kost van een omvormer om de 10 jaar (€ 4000) en het verlies aan opbrengst van ca. 1% per jaar (stroom die je dus ook moet gaan betalen) en dan wordt het helemaal te gek.

Je moet goed gek zijn.

Op een ander forum dat ik volg is er iemand die een groot verbruik had van zo'n 8500 kWh en dit hoofdzakelijk met nachttarief deed. Plaatste zonnepanelen en met het prosumententarief is hij nu duurder af dan vroeger zonder zonnepanelen. Wat denk je dat die gaat doen ?

En dan lees ik dat men de opwarming wil beperken tot 1,5° C. Ik vraag me af hoe. En als ze dan toch met kerncentrales gaan werken, wat gaan ze doen met het kernafval ? Terug in zee dumpen, omdat dit goedkoper is dan de boetes wegens het niet halen van de normen ?
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 13 december 2015 om 15:52.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden