Los bericht bekijken
Oud 18 maart 2012, 20:55   #38
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, als grote voorstander van het AN zie ik dialecten niet als "onderontwikkeld". Wel zijn het plaatselijke taalvormen die veel minder of zelfs niet in aanmerking komen om met niet-streektaligen te communiceren. Ons AN is in die zin een brugtaal tussen alle Nederlandstaligen, net zoals het standaard-Duits dat is voor de Duitstaligen of de Italiaanse cultuurtaal voor de Italiaanstaligen. Enz. Heel begrijpelijk voor de meeste mensen, maar voor u schijnbaar een onverwerkbaar mysterie...
Ik ga dat niet tegenspreken maar stel vast dat velen niet eens moeite willen doen om een ander dialekt te begrijpen terwijl de ware taalminnaar daar toch nieuwsgierig naar zou moeten zijn. Als dusdanig vind ik eigenlijk alle dialekten mooi omdat ze allemaal de uitdrukking zijn van het meest volkseigene.
Dialekten kunnen ook een brugtaal vormen tussen verschillende nationaliteiten. Ik hoef U niet te zeggen dat de Nederlands-Duitse staatsgrens helemaal geen taalgrens is, of helaas was. De dialekten gaan daar vloeiend in mekaar over. Toen men daar nog dialekt sprak verstond men mekaar beter dan nu......Zeer schrijnend vind een taalminnaar als ik die teloorgang! Nederlanders zijn nu Nederlanders geworden en Duitsers Duitsers, terwijl het vroeger OOK Nedersaksers of Nederfranken waren.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2012 om 20:56.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden