Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2015, 22:19   #32
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een erkenning in België van de Limburgse taal zou mogelijkheden geboden hebben op subsidie om deze cultuur te behouden en versterken. Ik zie met lede ogen hoe hier enkele kilometers vandaan in Nederland met behulp van de overheidssteun o.a. een bloei is van streektaalmuziek.

Maar waar het mij in dit topic om te doen is, is de dubbelzinnige houding van de flaminganten. Waar ze met alle mogelijkheden proberen de Limburgse taal af te doen als een dialect (lees: minderwaardige plaatselijke taal, de betweters beseffen niet dat het verschil tussen dialect en taal enkel een politieke keuze is) dat ondergeschikt is aan AN. Maar dan gaan ze wel in Frankrijk wandelen om de verdrukte (streek-)taal haar rechten op te eisen.

Hoe idioot kunt ge zijn.
Och, doe eens gewoon. Ikzelf heb geen enkel probleem met de erkenning van het Limburgs, net als met de erkenning van elk andere variant van het Nederlands.

Waar het mij om gaat is dat gij blijkbaar te lomp zijt om te beseffen dat Frankrijk en Wallonië liever enkel het lokale dialect verheffen zonder de bijhorende standaardtaal te erkennen, om te voorkomen dat er aansluiting wordt gevonden met dezelfde sprekers nét over de politieke grens. Als men het Limburgs erkent kan men het houden op een zwakke 'samenwerking', vermits er geen eigen staat is (idem voor het idioot creatuur 'Vlaemsch'). Als men daarentegen het Nederlands erkent, wordt er een basis gecreëerd voor politieke hereniging en dat wil men met man en macht voorkomen.

Zie, Limburgs mag van mij perfect een eigen statuut krijgen in België (en nog liever in Groot-Nederland), maar ontkennen dat het deel uitmaakt van het Nederlands taalgebied is idioot, taalkundig én politiek.

Laatst gewijzigd door Troubadour : 14 juli 2015 om 22:20.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden