Los bericht bekijken
Oud 13 februari 2017, 00:04   #27
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom terecht ?
Is Spanje iets zo speciaals dat het ten eeuwigen dage zou moeten blijven bestaan ?

.
Ik heb vrienden (hier) die separatisten zijn en ben er zelf een (t.ov. België))


Maar zijn separatisten zo speciaal dat hun eisen overal en altijd moeten ingewilligd worden?

Spanje ondeelbaar is terecht omdat er in Catalonië geen meerderheid is.

En als die er wel moest zijn, dan nog beslis je zo geen historisch doorslaggevende dingen �* la Brexit.

Het weigeren van een referendum is een ontegensprekelijk democratisch manco. Ik ben voor een referendum, maar het moet dan wel een referendum zijn met behoorlijke conditionaliteiten die een niet-polariserende natievorming toelaten en niet met een toevallige zetel meerderheid of met twee procentpunten boven de vijftig verschil.

Ruw geschat: In Spanje is 90% voor de ondeelbaarheid. De soberanisten vormen 10%.
Hoe kunnen die dan aan hun trekken komen, die laatste? Het Terrorisme in Baskenland is er ook al nooit in geslaagd.
Ze zijn afhankelijk van de goodwill van een overweldigende meerderheid van tegenstanders om hen een referendum en procedures voor natievorming toe te staan.

Spanje is misschien niet eeuwig, maar onder Rajoy zal dat niet gebeuren. Ook niet onder PSOE/Ciudadanos. Wel onder Podemos. En daar stem IK voor. Hoofdzakelijk wegens ANDERE redenen.

Tussen haakjes: een mogelijke regeringsvorming over links is na de laatste verkiezingen afgesprongen precies vanwege de splijtzwam van het referendum. Zover gaat het dus dat links in Spanje niet aan de macht kan komen vanwege... het referendum in Catalonië....

Zie je van hier hoezeer ik dat betreur...

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 februari 2017 om 00:17.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden