Los bericht bekijken
Oud 1 juli 2017, 12:35   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
En wat als ik met de speed pedelec op bijvoorbeeld Franse bodem terecht kom ? (De Franse grens is hier niet zo ver vandaan en ik kom er wel eens met de fiets...) Rij ik dan daar onverzekerd rond ? In Frankrijk is een BA-verzekering verplicht voor speed pedelecs, een Belgische BA verzekering dekt een pak landen, inclusief Frankrijk, het 'woord' van Peeters helaas niet.

Kijk, waarom moet België weer tegendraads doen ? De Europese wetgeving deelt speed pedelecs onder in de klassa L1e-B met daaraan gekoppeld een verplichte BA-verzekering.
Natuurlijk rijdt u daar niet onverzekerd rond. U wordt naar Belgisch recht gedekt door uw familiale. Dat is een aansprakelijkheidsverzekering.

In Nederland zit de regulering van de verzekering iets anders in elkaar, waardoor je een speciale WA-verzekering moet afsluiten voor een speedelec.

België doet dus niet "tegendraads". Onze familiale dekt nu eenmaal meer risico's en daardoor past de waarborg voor een speedelec ook in het geheel. In Nederland niet. En schijnbaar in Frankrijk ook niet.

Het heeft dus eerder te maken met de dekking van het soort verzekeringen te maken, eerder dan de wetgeving van een land.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden