Los bericht bekijken
Oud 8 september 2017, 11:44   #23
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Met alle respect maar zo simpel zit het allemaal niet in elkaar hoor ... Vergeef me dat ik hierover nogal meritocratisch denk; dit is materie die in feite niet voor leken bestemd is.
Dat is ook zo. Ik gaf gewoons wat informatie.

De F-35 is trouwens een ander type vliegtuig dan deze van de (traditionele) 4de generatie. Het vliegtuig zal zeker meerwaarden hebben. Dat zou ook moeten.

Een voormalige Nederlandse F'-16 piloot:
VRAAG : “Een aantal experts stelt dat het een log toestel is, dat onvoldoende uit de voeten kan in een luchtgevecht. Het toestel zou niet wendbaar genoeg zijn. Bovendien zou het zicht naar achteren heel slecht zijn, wat in een luchtgevecht funest is. Wat is daarop uw reactie?”

Eikelboom: “Ik heb vroeger met veel plezier luchtgevechten geoefend – daarvoor hadden we de F-16s juist aangeschaft. Feit is echter: het ‘man tegen man’ gevecht op korte afstand zal nauwelijks nog plaatsvinden. Vliegtuigen worden op grote afstand door andere vliegtuigen neergeschoten. Dat was in 1999 al zo, toen een Nederlandse F-16 een Servische Mig-29 boven Kosovo neerschoot. Dit gebeurde op fikse afstand, de Nederlandse vlieger heeft zijn opponent niet eens met eigen ogen gezien. Nu en zeker in de toekomst gaat het er dus om: welk vliegtuig ‘ziet’ de vijand als eerste met zijn sensoren? De winnaar is degene die de beste sensoren heeft en zelf het meest onzichtbaar blijft. En dat is juist de essentie van het F-35 ontwerp. Ook de Russen en Chinezen hebben dit begrepen – zij bouwen niet voor niets hun eigen stealth vliegtuigen. En wat dat zicht naar achteren betreft: de F-35 heeft een display op de helm gemonteerd, waarmee de vlieger 360 graden als het ware ‘door het vliegtuig heen’ kan kijken. Sensoren en camera’s aan de buitenkant van het toestel genereren een volledig 360 graden beeld van de buitenwereld, dat voor de ogen van de vlieger wordt geprojecteerd. Kijkt hij naar beneden, dan kijkt dwars door de bodemplaat heen en ziet hij wat er onder hem gebeurt. Kijkt hij naar achteren, geldt hetzelfde. Wil ik in een 4e generatie vliegtuig zien wat er recht onder me gebeurt, moet ik eerst het vliegtuig op zijn kop draaien. Wil ik echt weten wat er achter me gebeurt, moet ik heel snel een hele steile bocht draaien, wat vanwege de G-krachten niet altijd een pretje is. Dit is met de F-35 allemaal verleden tijd, het is niet meer nodig. Het is weinig zinvol om aan mensen die eind jaren ’60, begin jaren ’70 de F-16 en F-18 ontwierpen, te vragen wat ze van de wendbaarheid van de F-35 vinden. Zij hebben het oude paradigma voor ogen, dat absoluut geen opgeld meer doet.”


Vraag is hier natuurlijk of het in de praktijk ook allemaal klopt wat de man hier poneert. Volgens de fameuze testpiloot haperde er toch nog het een en het ander.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 september 2017 om 12:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden