Los bericht bekijken
Oud 12 oktober 2017, 19:56   #9968
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.370
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de enige werkbare oplossing is idd politiek, ik denk niet dat ik ooit anders heb gezegd. Maar dat is altijd geweigerd geweest door de PP. Vergeet niet dat de Catalaanse regering dit altijd heeft vooropgesteld als oplossing.
Gezien de rechtspraak van het grondwettelijk hof, is het wel degelijk een juridisch probleem. Maar om dat te kunnen oplossen moet de politiek inderdaad actie ondernemen. Grondwetswijzigingen komen er niet vanzelf.

Dat PP tegen is, is hun democratisch recht. Ik begrijp hun verzet daartegen totaal niet, maar in een democratie heeft iedereen recht van spreken toch ?
De politieke uitdaging op dat moment (en eigenlijk nu ook, na het voorstel van psoe van vandaag) is om een politieke meerderheid te onderhandelen in de enige plaats die daar iets over te zeggen heeft : het spaanse parlement. Enkel daar kon (kan) men de grondwet aanpassen om aan het vonnis van het grondwettelijk hof tegemoet te komen om uiteindelijk het politiek akkoord van 2006 te implementeren.


Citaat:
Daardoor is alles wat dit gebeurt, zeer logisch. Het zijn de Catalanen, die toch iets te zeggen mogen hebben over zichzelf, die steeds extremer zijn gaan stemmen. Is dat de schuld van de Catalaanse nationalisten of is dat de schuld van de Spaanse regering die hun verzuchtingen steeds genegeerd heeft?
In een democratie heeft iedereen recht van spreken, en iedereen die wetgeving wil veranderen om aan bepaalde verzuchtigingen te kunnen voldoen staat voor dezelfde taak : zoek een meerderheid die het parlementair initiatief willen goedkeuren. Buiten de wet gaan omdat men zijn zin niet krijgt is kindertjespraat in het beste geval. Of een pleidooi voor anarchie in het slechtste.
Citaat:
Ik ben een vurige voorstander van een democratische rechtstaat, maar de bescherming van minderheden, en de Catalanen zijn dat nu eenmaal, lijkt me daar een essentieel onderdeel van.
I hear you. Maar wees eerlijk : catalunya heeft zijn autonomie net zoals de basken die hebben. De overheidsdiensten werken volledig in het catalaans, het onderwijs is volledig in het catalaans, spaans is de de facto tweede taal. Het enige significante verschil met bv de basken is dat die er nog een gunstige fiscale autonomie bij hebben die catalonië niet heeft.
Citaat:
Als de meerderheid weigert de (grond)wet te veranderen om de legitieme vragen van een minderheid op te vangen, dan kan je niet verwachten dat er enkel braaf niets gedaan wordt.
als een minderheid haar zin niet krijgt (niemand zegt dat hun eisen niet legitiem zijn, ze zijn gewoon een politieke doelstelling) dan mag die volgens jouw theorie dan maar gewoon haar zin doordrijven via andere dan de wettelijke weg ?

Citaat:
Dat de Catalanen dit allemaal geweldloos willen oplossen, pleit in hun voordeel en net daarom zou elke democraat hun moeten steunen.
Het zou er maar aan mankeren dat ze dat niet geweldloos willen bekomen. (ik gebruik bewust het woord "oplossen" niet, het is gewoon een politiek vraagstuk).
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 12 oktober 2017 om 20:00.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden