Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2011, 19:33   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het is de moord gepleegd door een overheid op een groep, of persoon die hiertoe behoort, en die beantwoorden aan éénzelfde sociaal, cultureel, economisch, nationaal, regionaal, etnisch, genetisch, raciaal, filosofisch, maatschappelijk, politiek, religieus of professioneel kenmerk , volgens een veelheid van directe en indirecte methoden die allemaal hetzelfde eindeffect ressorteren, namelijk de gehele of gedeeltelijke vernietiging van deze groep
Als dat je criteria zijn dan zou ik al een heel pak doden aftrekken van de USSR en VRC, vermits een groot deel van dat cijfer wordt verklaard door de neveneffecten van snelle industrialisatie en mechanisatie van de landbouw.

Het cijfer voor Joegoslavië begrijp ik niet echt vermits Tito in de historiografie enkel de "moord" op enkele duizenden fascisten in de schoenen geschoven wordt - en dan nog wordt het meestal gelegitimeerd.

Waarom de cijfers voor kolonialisme beperkt blijven tot 1900 begrijp ik niet echt - en ook het cijfer zelf niet. En inderdaad, waar zit slavernij ergens in het pakket?

De cijfers voor Noord-Korea, Polen en Vietnam zijn ook wel wat onduidelijk. Waar komen ze vandaan en wat zit er mee in?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden