Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2008, 09:03   #87
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
Polen was dan ook een speelbal in de handen van de Geallieerden. Eerst verraden door het Westen in 1939 en dan helemaal geherorganiseerd naar de wensen van Stalin. Gevolg was natuurlijk een gigantische vluchtelingenstroom en een strenge polakisering (wellicht een onbestaand woord, maar ik hoop dat je weet wat ik hiermee bedoel) van bepaalde gebieden en een russificering van de Oblast Kaliningrad. Hoe het in de oorspronkelijk Poolse gebieden aan toe ging weet ik niet, maar ik vermoed dat het russificeren daar ook nogal fameus aan toe ging.
Noord-Oost-Pruisen - of de oblast Kaliningrad - is in feite nog steeds erg onderbevolkt. De Sovjets hebben inderdaad de Duitse bevolking verwijderd en vooral in het oude Königsberg en grotere steden als Tilsit/Sovjetsk werd een nieuwe bevolking 'ingevoerd'. Ook deden de Russen veel moeite om alle sporen van de Duitse aanwezigheid daar uit te wissen, met als hoogtepunt het opblazen van de laatste resten van het kasteel van Königsbergen. Op het platteland echter zijn nog veel sporen terug te vinden van de Duitse aanwezigheid: veel dorpen zien er dan nog eigenlijk heel Duits uit, zij het dan behoorlijk vervallen. Het verhaal van een oude Duitser die na de val van de Muur naar zijn dorp terugkeert en wiens huissleutel na ruim veertig jaar nog past, is zeker geen fabeltje. Andere dorpen of stadjes die verwoest raakten aan het eind van de oorlog, werden vaak niet opgebouwd. Deze en deze sites zijn heel erg interessant.

In het Poolse deel gebeurde de polonisering minder agressief, maar grondiger, net als in Silezië en Pommeren, maar op verschillende plaatsen zijn nog steeds sporen terug te vinden van de Duitse aanwezigheid. Deze site, bijvoorbeeld, verzamelt foto's en informatie over nog bestaande en verdwenen oorlogsmonumenten in de 'verloren' gebieden. Het heeft iets heel erg absurd en triest tegelijk... (Het valt overigens op dat bij de namen van de gesneuvelden, zeker uit Oost-Pruisen en Posen, maar ook uit Silezië, heel erg veel Poolse en andere Slavische namen voorkomen. Het zegt veel over het 'raszuivere' gehalte van dat gebied).
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 27 juni 2008 om 09:06.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden