Los bericht bekijken
Oud 11 mei 2016, 11:37   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard ‘Een geplande dood is een basisrecht van de mens.’

‘Fight for it’

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160511_02283726

titel: Gekende informaticus met terminale kanker: ‘Stel me al je vragen’



Citaat:
Pieter Hintjens (53) is een gekende softwareontwikkelaar die de wereld afreisde om speeches te geven over de wondere wereld van bits en bytes. Nu hij echter in het laatste stadium van een terminale kanker is beland, wil de informaticus graag uitleggen hoe hij zijn levenseinde ziet. Na zijn virale blogpost ‘A Protocol for Dying’, hield hij gisteren een ‘Ask Me Anything’ op het sociale netwerk Reddit.

‘Het is tijd voor mijn laatste artikel’, stak Hintjens van wal in zijn laatste blogpost . ‘Vermoedelijk zal ik nog een tijdje verder kunnen schrijven, maar er is een tijd voor alles en hierna wil ik mij enkel nog focussen op mijn eigen comfort in mijn bed, op het schema van de pijnstillers en de mensen rondom mij.’

‘Valse hoop is geen medicijn’

Dat het niet gemakkelijk is om met een terminale patiënt om te gaan, weet Hintjens dan ook als geen ander te verwoorden. ‘Zeg niet tegen een stervende persoon dat hij hoop moet hebben of dat hij moet vechten. Ga ervan uit dat hij al zo hard vecht als hij kan. En als dat niet het geval is, is dat volledig zijn eigen keuze’, luidt één van zijn tips.

‘Als mensen zeggen “Je kan dit overwinnen! Je weet maar nooit!”, drukken ze hun eigen hoop uit. Maar valse hoop is geen medicijn. Een chemotherapie of een pijnstiller, dat zijn medicijnen’, benadrukt Pieter.

‘Who needs a Bucket List when you have love?’

Na het posten van zijn blogpost, die door verschillende internationale media werd opgepikt, organiseerde Hintjens gisteren een ‘Vraag me alles ’ op het sociale netwerk Reddit. Veel lezers hadden persoonlijke vragen voor Hintjens.

Een lezer vroeg of hij nog een Bucket List heeft, een lijst met dingen die hij zeker wil doen voor hij zal sterven. Hintjes antwoordde: ‘Ik heb al veel gedaan in mijn leven. Het is echt fantastisch om thuis te zijn, bij mijn kinderen. Who needs a Bucket List when you have love? (Wie heeft een bucket list nodig als je liefde hebt?)’

‘Een geplande dood is een basisrecht van de mens’

Diezelfde lezer vroeg zich ook af of hij ergens spijt van heeft. ‘Ik kan niet onmiddellijk aan iets denken. We doen allemaal ons best, toch? Zelfs als het er niet op lijkt, probeert elk individu het beste van zichzelf te geven. Zo zie ik het. Spijt is dan een overbodige emotie.

Lezers uit de Verenigde Staten waren benieuwd hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de VS dezelfde euthanasiewetten kunnen krijgen als in ons land. ‘Fight for it’, antwoordde Hintjens. ‘Een geplande dood is een basisrecht van de mens.’
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 11 mei 2016 om 11:38.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden