Los bericht bekijken
Oud 30 september 2017, 22:45   #62
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Daar is het volgens mij ook grotendeels om te doen.
Kleinschalig voorwerpen realiseren waar toch geen massaproductie voor kan worden opgestart.
Met kleinschalig bedoel ik niet dat enkel burgers hier gebruik van gaan maken.
Multinationals zien hier ook de mogelijkheden.
Dikwijls moet je het niet ver gaan zoeken.
Wat is eigenlijk een 3D print? Het is niet meer dan laagje per laagje een willekeurig materiaal aan de vorige laag te hechten.
Twee voorwaarden zijn belangrijk. De laag waarop een nieuwe laag wordt aangebracht dient solide genoeg te zijn om deze nieuwe laag te dragen en
beide lagen moeten goed aan elkaar hechten.
Reeds 15 jaar geleden werden bij SABCA langsliggers van vleugels op die manier samengesteld.

Niet voor iedereen toegankelijk?
MIG lassen is ontstaan in de jaren 40 en pas is pas een dikke 30 jaar later gemeengoed geworden in de constructieateliers.
Vervang de hand van de lasser door een 3 assen bed en je kan elk willekeurig metalen onderdeel samensmelten.
Niet sterk genoeg? Niet nauwkeurig genoeg?
Deze nadelen zullen langzaamaan verdwijnen. Ik geloof namelijk niet dat het 3D printen aan het einde van zijn ontwikkeling staat.

Verder is het een koud kunstje om het bestand dat de instructies om een onderdeel te vervaardigen de wereld rond te sturen.
Waar gaat het onderdeel dan worden gebouwd?
In de landen met een lage energie kost.
Mensen in de grensstreek met Frankrijk zetten hun printer dan best net over de grens.
Energiekost is niet zozeer het belangrijke gegeven. In onze zit een 400 W laser, en het is zeker geen beginnersmodelleke, maar eerder een grote. Die trekt 1.2 kW electrisch vermogen. Verwaarloosbaar in vergelijking met freesmachines en dergelijke.

Uw idee van een MiG lasser is iets waar ik zelf ook al mee loop, en dat ga ik ook doen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden