Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2004, 20:50   #4
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Stel, er is geen godsdienst. Zouden de mensen opzoek gaan naar andere zaken om in te geloven? Personencultus? ...
Ik denk dat godsdienst zo goed als niets met geloven te maken heeft.

Ik ben er ook zeker van dat godsdienst ZEKER NIET iets is dat persoonlijk of persoonsgebonden is.


Ik denk dat godsdienst of beter nog, religie bijna alles te maken heeft met cultuur. Volgens mij is godsdienst of religie net als andere zaken die mensen met elkaar verbindt gewoon een onderdeel van cultuur.

Het is volgens mij niet meer dan een geheel van conventies onder mensen die maken dat ze zich met elkaar verbonden weten. Net zoals taal en kledij en andere tradities een middel zijn om zich tot een bepaalde groep te weten, zo is ook de functie van godsdienst en religie de rol van bindmiddel tussen mensen (en niets anders).

God en de goden zijn wat dit betreft TOTAAL VAN GEEN BELANG.

Religie is volgens mij een soort van "collectieve gekte" waarvan ieder die er aan deelneemt of zich eraan overgeeft in zijn binnenste beseft dat wat er verteld of gedaan wordt eigenlijk maar "pure bullshit" is, maar men doet collectief alsof men in die "bullshit" gelooft. Het voornaamste bij religie is NIET geloven maar GEZAMENLIJK DOEN ALSOF MEN GELOOFT.

Het gaat er bij godsdienst NIET om in iets te geloven maar om DOOR de godsdienst zich MET ANDEREN VERBONDEN te weten en te voelen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden