Los bericht bekijken
Oud 17 maart 2005, 16:57   #921
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist
Almere zou ik ook bij Groot-Amsterdam betrekken (dat laatste is overigens kleiner op de kaart dan het ROA-gebied - is dat een toeval of is er bewust voor gekozen?), samen met de tussenliggende gemeenten Muiden en Weesp.
Dat is inderdaad bewust gedaan, omdat het Regionaal Orgaan Amsterdam nu eenmaal veel gemeenten omvat die absoluut niet stedelijk zijn, zoals bijv. de droogmakerijen en Zeevang in het noorden. Die heb ik bij het gewest daarboven gevoegd. Aalsmeer en Uithoorn heb ik bij het Groene Hart gevoegd, maar die plaatsen zijn al wel vrij stedelijk geworden. Muiden is dat dan weer niet, Weesp zit een beetje tussen A'dam en het Gooi in. Al met al zou ik alleen Uithoorn en Aalsmeer alsnog bij A'dam laten en de andere grenzen op de kaart wel volgen.

Overigens is niet alleen Almere, maar ook Lelystad op A'dam en de Randstad gericht. Misschien is het daarom toch verstandiger om Flevoland als geheel te behouden.
Citaat:
Als een spreker dit argument gebruikt in een discussie over een eventuele samenvoeging van Drenthe met een of enkele buurprovincies, hoe geloofwaardig komt hij over wanneer hij hetzelfde argument gaat bestrijden in een discussie over het samengaan van Nederland en Vlaanderen?
Over welk argument heb je het nu?

Citaat:
Overigens zou ik een veranderde visie op de provincie(her)indeling ter discussie willen stellen, waarin rekening wordt gehouden met een aantal van je argumenten.
Je haalt hier wel heel veel bestaande grenzen overhoop: waarom? Wat hebben Nijmegen, oostelijk Noord-Brabant en zelfs Zevenaar in Limburg te zoeken? Waarom Culemborg en Moerdijk overhevelen? Waarom Zeeuws-Vlaanderen van Zeeland scheiden, als dat zelfstandig blijft? En waarom mag Drenthe dan weer niet zelfstandig blijven?

Ik zou juist zoveel mogelijk de bestaande grenzen handhaven, alleen het overhevelen van Goeree-Overflakkee is vanwege het eilandkarakter goed te doen. Texel bij Friesland voegen was overigens het idee van Tantist, mij lijkt dat geen goed idee.

Ik denk dat als de bestuurlijke indeling van Nederland inderdaad veranderd wordt in 4 landsdelen en ongeveer 30 regio's, zoals een PvdA-commissie voorstelde en waar veel partijen het mee eens zijn, de huidige provinciegrenzen ook het uitgangspunt zullen zijn. Aangezien in de kaart hierboven 28 provincies en gewesten zijn ingetekend, is die indeling misschien wel realistisch. Globaal zou die op het volgende neerkomen:

Landsdeel Noord-Nederland
Inwoners: 1.700.000
Hoofdstad: Groningen
Gewesten:
- Groningen (Groningen)
- Friesland (Leeuwarden)
- Drenthe (Assen)

Landsdeel Oost-Nederland
Inwoners: 3.500.000
Hoofdstad: Arnhem of Zwolle
Gewesten:
- Salland (Zwolle)
- Twente (Enschede)
- Flevoland (Lelystad)
- Veluwe (Apeldoorn)
- Achterhoek (Doetinchem of Zutphen)
- Arnhem-Nijmegen (Arnhem of Nijmegen)
- Rivierenland (Tiel)

Landsdeel West-Nederland
Inwoners: 7.600.000
Hoofdstad: Den Haag
Gewesten:
- West-Friesland (Alkmaar)
- Kennemerland (Haarlem)
- Amstelland (Amsterdam)
- Gooi & Heuvelrug (Amersfoort)
- Utrecht (Utrecht)
- Midden-Holland (Gouda)
- Leiden (Leiden)
- Haaglanden (Den Haag)
- Rijnmond (Rotterdam)
- Dordrecht (Dordrecht)
- Zeeland (Middelburg)

Landsdeel Zuid-Nederland
Inwoners: 3.600.000
Hoofdstad: Weert (een compromisplaats in ieder geval)
Gewesten:
- West-Brabant (Breda)
- Midden-Brabant (Tilburg)
- Meierij ('s-Hertogenbosch)
- Kempenland (Eindhoven)
- Noord-Limburg (Venlo)
- Midden-Limburg (Roermond)
- Zuid-Limburg (Maastricht)
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden