Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2017, 18:08   #8594
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik neem idd een deel van een opinie over die de VRT uit Doorbraak haalde.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10...itici-rekenen/

Je kan mij echter niet verwijten dat ik feiten en cijfers aanhaal die niet te bewijzen zijn. Belgique dankt zijn bestaan NIET aan verkiezingen of referenda maar aan separatistisch geweld. Separatisch geweld gepleegd door een handvol Franstalige separatisten. Dit terwijl niemand daarom vroeg, behalve een zekere "Potter". Een journalist die met De Wever vergeleken werd door Christoph Deborsu. Een Waal.
. Volgens Deborsu leert de constructie van België veel over hoe een land barst. Dat 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt geen obstakel voor een splitsing van het land. Dat geldt ook voor Catalanen, en bij uitbreiding voor ?*lle volkeren die onafhankelijkheid nastreven.

Niemand kan er omheen dat noch de EU, noch haar grondwet door een meerderheid van Europanen werd gewild. Niet één Belg was bij de EU-grondwet betrokken. Voor het ene MOETEN de Belgen gaan kiezen, en voor het andere wordt het hen verboden. Ook d?*t zijn feiten!

Noch Belgique, noch de EU, noch Spanje verdragen referenda, lees: DEMOCRATIE die naam waard. Dat bewijst het ontbreken van bindende referenda in hun grondwet.
Dat bewijst eveneens het grijpen naar de grondwet in het ene geval, maar ze als een vodje papier behandelen in het andere. Dit is willekeur en een democratie die naam onwaardig.

De Belgische grondwet werd bij élke staatshervorming van tafel geveegd, maar niet één politicus werd wegens dat misdrijf gestraft. Integendeel!

Mij maakt het geen hol uit dat niet de helft van de Catalanen hun stem kon, wilde, of durfde uitbrengen. Een vrij en écht democratisch land hanteert bepaalde quota om de uitslag van een referendum geldig te verklaren. Een referendum is geldig als het quotum wordt gehaald. In Catalonië werd het voor referenda gangbare quotum ruimschoots overschreden. In een geldig referendum gaan de niet-stemmers akkoord met de uitslag. Ook als die uitslag hen niet bevalt.

Wat de Spaanse, Belgische én Europese grondwet betreft, dat zijn op ondemocratische wijze verkregen vodjes papier. We weten onderhand wie degenen zijn die in het ene geval graag met de grondwet uitpakken, maar er hun gat aan vegen als ze hen dwarsboomt in hun plannen.
Opnieuw, het referendum is niet democratisch want het was verboden.

Verstandig is dit niet want indien ze hadden meegewerkt konden ze eventueel een meerderheid achter zich krijgen.

Ik vind trouwens een gewone meerderheid voor een dergelijk referendum niet voldoende, het zou zo rond de 80% moeten liggen eer men kan stellen dat er een legitieme meerderheid is om de onafhankelijkheid te verklaren.

Een referendum houden is trouwens geen goed idee dixit Bart De Wever. Behalve indien het referendum in zijn kaart speelt natuurlijk.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden