Los bericht bekijken
Oud 4 november 2007, 18:23   #29
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dan heb je simpelweg nog niet begrijpen wát voor de Oostenrijkse economie handelen is. Jammer, want Percy heeft het toch al vaak geprobeerd.



Daar ga ik 100% mee akkoord. Maar hoe handelen ze dan?
Stel nu. Iemand die gaat bidden, 5 keer per dag.
Dat is 5 keer een bepaalde tijd dat hij niét kan gebruiken voor iets anders. Maar waarom bidt hij dan toch, ook al, lijkt hij, geen extra welvaart te creeëren (fysieke goederen dan)? Omdat hij, persoonlijk, vindt dat hij een groter voordeel haalt uit het feit dat hij bidt, dan dat hij zou krijgen als hij werkt.

Voila. Hij heeft een doel en heeft gehandeld.
Geef eens een casus die niét te verklaren zou zijn? Die compleet tegen de Oostenrijkse principes zou indruisen? Ik ben benieuwd.

Zelfs iemand die zijn hele leven niets wilt, maar zuiver arbeid, handelt 'Oostenrijks'.



Oh, dat is goed mogelijk. Maar dat betekent nog niet dat ze niet waar zijn. Ze zijn waar. Probeer maar een versie van het tegendeel te vinden.



Maar ze blijven waar. Dat is het essentiele verschil. Zelfs als iedereen volkomen altruïstisch leeft, blijft het Oostenrijkse gedachtegoed overeind. Dat is evident.



Ik wacht nog altijd op een alternatief. Daar mis ik het wle een beetje. Het zijn vooral Percy en de anderen die vanalles moeten uitleggen tegen een stel keikoppen in. Het alternatief blijft uit.
En blijkbaar strookt mijn handelen niet dat van Percy. Als iedereen dacht zoals Percy, dan zouden we in een libertarische "samenleving" leven, nietwaar.

Nee, gewoon omdat bidden het ondergaan van gods bedoelingen zijn. Daar zit geen doel achter, contemplatieve houding aannemen is juist alle verlangens negeren en in de spirituele wereld treden. Zoals gezegd, jij bent te westers om dat te begrijpen.

Ze zijn waar in de zin dat ze momenteel denkbaar zijn. En ooit komt een dag dat niemand ze meer zal denken, en dus niet zal behoren tot het bestaan van de "waarheid".
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden