Los bericht bekijken
Oud 10 september 2017, 16:09   #70
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Deze koning doet het zodanig goed dat wanneer de bevolking geraadpleegd wordt het duidelijk wordt dat de populariteit van het koningshuis in dalende lijn gaat, zowel in Vlaanderen als in Wallonië.


Je aversie tegen de Nederlanders in het algemeen en het koningshuis in het bijzonder is hier welbekend. Je moet vermoedelijk in je jeugd een trauma opgelopen hebben. Hierna geef ik nog een paar vergelijkingspunten tussen beide natie's.

Vergoedingen. In België, gans de familie. In Nederland alleen de koning en koningin + prinses Beatrix.

Taalkennis. Na enkele maanden in Nederland sprak Maxima al zéér goed Nederlands. Mathilde heeft er jaren over gedaan en spreekt Nederlands met een vrij zwaar accent.

Vliegkennis. Filip beweert dat hij een straaljagerpiloot is tot ontzetting van de échte piloten. Hij kan met moeite een kleine helicopter besturen boven de koninklijke domeinen. Willem-Alexander vliegt soms met KLM-passagiers maar doet dit beperkt omdat iedereen zijn stem herkent.

Toch schijnen er vriendschapsbanden te bestaan tussen de koningsparen van beide landen. Voor mij niet gelaten, gans het gedoe interesseert me maar bitter weinig. Maar dat ik graag naar Nederland ga is een feit. Het is mijn tweede vaderland na Vlaanderen.
Om maar te zwijgen over Paola. Maar ja, die haar intelligentie laat wellicht serieus te wensen over. Maxima daarentegen is van een totaal ander kaliber. De perfectie van die haar Nederlands is tegelijkertijd een formidabel compliment voor de lesgevers die het haar aangeleerd hebben.

Nu ja, met de vroegere generaties van de Saxen-Coburgs was het nog veel erger gesteld. Albert I heeft nooit de moeite opgebracht om een woord Nederlands over zijn lippen te krijgen. Ik vermoed dat het met zijn Beierse echtgenote (ondanks de taalverwantschap Duits-Nederlands) geen haar beter was. De zoon Leopold III sprak een uitermate stijf en houterig Nederlands.

Citaat:
Maar dat ik graag naar Nederland ga is een feit. Het is mijn tweede vaderland na Vlaanderen
Daarmee wordt u voor System/Het Oosten nog een héél stuk sympathieker!

Laatst gewijzigd door quercus : 10 september 2017 om 16:12.
quercus is offline   Met citaat antwoorden