Los bericht bekijken
Oud 15 augustus 2017, 10:53   #80
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Enkele bedenkingen bij deze thread (na het lezen van de andere reacties)

Overbevolking/aantallen (mensen) bekijk je best mondiaal.
Er is zoiets als het effect van communicerende vaten als we het over bevolking hebben. Grote aanwas en armoede gaan vaak samen, hetgeen dan weer resulteert in (ongewenste) migratiestromen (communicerende vaten).

Er is momenteel (met de huidige aantallen) iets minder dan 2 hectare grond per persoon beschikbaar.
De iets meer begoede wereldburger heeft een ecologische voetafdruk van ongeveer 10 hectare.
De minder begoeden willen nagenoeg allemaal beter begoed worden.
Hieruit volgt dat we op basis van bovenstaande gegevens mondiaal met 5 keer teveel mensen zijn (ik spreek me niet uit over 'waar in detail')

Alle methoden of maatregelen om nog meer mensen op aarde te zetten hoeven dus zeker geen aanmoediging te krijgen, het omgekeerde wel.

In mijn visie zou de norm 2 kinderen per vrouw of per koppel zijn (is niet helemaal hetzelfde – I know) is maar richtinggevend hé, laten we ons niet verliezen in details.
Toegepast betekend dit theoretisch status quo (praktisch, geleidelijke afbouw).
De afbouw gebeurt ook overal gelijkmatig (in alle bevolkingsgroepen/nationaliteiten hetzelfde) hetgeen de beste strategie is tegen het ontstaan van onderlinge spanningen (door eerder aangehaalde onevenwichten).

Over de houding van Europa, VS, …
Het verleden kunnen we niet terugdraaien, er zijn zeer erge dingen gebeurd.
Maar we hebben al een zekere weg afgelegd.
Er was een tijd dat de sterke 'zag, kwam en overwon'.
De overwonnen groep mocht sterven of dienen (slavernij).
VS was op een bepaald ogenblik waarschijnlijk sterk genoeg om zich dat soort macht toe te eigenen, ze hebben dit niet gedaan (niet op de klassieke militaire manier - wel een poging via economische weg).
Zelfs nu zouden de sterkeren (vs, europa, japan, china, …) principieel hun wil en wet (militair) kunnen doordrukken (als ze hierover een onderling akkoord zouden vinden). Dat ze dit niet doen en zich (sommigen meer dan anderen) laten overstromen door andere volkeren staat haaks op het eerder vermelde veroveringsgedrag dat ons ooit (vb rome) kenmerkte. We zijn op dat vlak dus softer dan soft geworden, zou je kunnen zeggen, geen reden dus om (momenteel) met een vergrootglas naar eigen schuld te liggen zoeken.


Onevenwichtige bevolkingstoename is momenteel de grootste oorzaak van spanningen tussen mensen (culturen, religies, …)
Om deze spanningen te vermijden zouden sommigen (de veelkwekers) op dat vlak meer inspanningen moeten doen dan diegenen die kort tegen de norm (die ik eerder aangaf) zitten.

Laatst gewijzigd door satiper : 15 augustus 2017 om 10:58.
satiper is offline   Met citaat antwoorden