Los bericht bekijken
Oud 7 april 2013, 15:39   #5
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Open en bloot zal ik hierbij toelichting geven bij mijn 'pollkeuze':

Ik maak tussen de 25.000 en 30.000 euro per jaar op, dus kom uit op een maandbedrag tussen de 2.000 en 2.500 euro, al kunnen die kosten sterk uiteenlopen. Sowieso vaste kosten per maand zijn:

- afbetaling woning (hypothecair krediet): 800 euro
- provisie appartement (onderhoud, syndicus, water, verwarming, gemeenschappelijke kosten gebouw): 175 euro
- telecommunicatie en multimedia (GSM, internet, digitale televisie, telefonie, ...): 100 euro
- elektriciteit: 30 euro
- verzekeringen allerhande (schatting op maandbasis): 70 euro
- lid- en abonnementsgelden allerhanden (maandbasis): 50 euro

Daar komt op jaarbasis nog de 'onroerende voorheffing' (grondbelasting) bij, dat is ca. 800 euro en dan nog eens aanvullende betaling voor extra energiekosten en grotere herstellingen aan mijn woning (ca. 1000 euro / jaar).

Als ik het bovenstaande uitreken kom ik al op 1375 euro op maandbasis, daar komen nog de eerder variabele kosten bij:

- voedsel en proviant (niet uit eten gaan): ca. 300 �* 400 euro per maand
- kleding en schoenen: ca. 100 euro
- opleg medische kosten allerhande (tandarts, dokter, ziekenhuis): ca. 50 euro
- etentjes, cafébezoek, uitgaan, cultuur: ca. 200 euro
- reizen en citytrips: tussen 2.000 en 4.000 euro op jaarbasis

Ik betaal in de regel niets zelf voor vervoer (geen eigen wagen, maar kan auto's leasen op kosten van de werkgever en heb een gratis Lijnabonnement + trein wordt terugbetaald) en dat is maar een geluk ook.

Gemiddeld komt er bij mij op jaarbasis ongeveer 30.000 euro netto binnen ('gewoon loon' + vakantiegeld en dertiende maand + erelonen en bijverdiensten + terugtrek belastingen 'woonbonus').

Vermits ik alleenstaande ben blijft er voor echt te sparen nog maar weinig over, maar ik beschouw de afbetaling van mijn flat ook als een vorm van sparen en hoop dat deze woning later nog iets waard is. Sowieso minder risico dan veel geld op een spaarboekje, zo we de laatste intenties (cf. Cyprus) van de EU en de ECB mogen aanhoren !

Ik vind van mezelf dat ik momenteel goed en gelukkig kan leven en me niets hoef te ontzeggen, al besef ik dat de tijden kunnen keren en dan zal mijn uitgavenpatroon enkele aanpassingen dienen te ondergaan. Ik vind echter niet dat ik momenteel overdreven luxueus leef, geen dure merkkleding of zo, enkel op reis ga ik mezelf niets ontzeggen en dan zit er meestal een viersterren of soms zelfs een luxueus vijfsterren hotel in. En ik koop geen boecht in winkels als Aldi of Lidl en ga voor mijn fijnwaren meestal naar de middenstand, dat komt meestal een stuk duurder uit, maar ik wil genieten van mijn eten en niet 'vergiftigd' worden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden