Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2017, 18:06   #40507
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Els Witte, Op.Cit., blz 391-392)
En de titel van dat werk ?
Citaat:
Ja, maar ja. Vlaamsgezinden uit die tijd moesten maar weinig van de Orangisten hebben, zo blijkt nu. En ook niet veel van een viering van Waterloo.
1° Tenzij ge weer enkele geïsoleerde citaten uit hun verband rukt.....
2° Als het werkelijk zo is , is het interessant van hun beweegreden na te gaan. Die was misschien eerder strategisch gemotiveerd ?
Citaat:
Een dikke historische streep door de rekening van sommigen hier.
Ik zie niet in waarom. Is de moderne Groot-nederlander dan schatplichtig aan het gedachtengoed der "taalminnaren"....? Ik heb hierboven reeds uitééngezet wat mij drijft en noch de Statenbijbelgeschiedenis noch de taalminnaren komen daarin voor.
Maar als men er nu effe voor de sport naar zoekt zal men wel tegenvoorbeelden kunnen vinden. IK denk daarbij zo spontaan aan Theodoor Van Ryswyk: Naast zijn flamingantisme toonde hij belangstelling voor het grootneerlandisme, waar hij over schreef: Hier en aan de overkant, daar en hier is Nederland. (WIKi.)
2° Bovendien Wiki stelt in: https://nl.wikipedia.org/wiki/Orangisme_(na_1830) dat de taalminnaren tot één der drie groepen Orangisten behoorden.
Maar de opmerking van De Witte is wel interessant daarom mijn vraag over welk boek het gaat.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2017 om 18:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden