Los bericht bekijken
Oud 12 november 2010, 00:38   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Wel; dat is natuurlijk niet echt een argument, he.

Ideologie is niet meer als een set van ideeën van hoe de wereld behoort te zijn. In de liberale traditie gaat dat over een set van metaregels die de interacties van mensen behoren te regelen - en als mensen die niet respecteren, begaan ze onrecht. De relevantie daarvan aantonen gaat over economie, naar politicologie, naar morele overwegingen, etc. etc.

De waarde daarvan is logisch; iedereen kijkt vanuit een bepaalde bril naar de werkelijkheid. Onafhankelijk van vooronderstellingen naar de werkelijkheid kijken gaat niet. Wie dat beweert, maakt zichzelf maar wat wijs.

Een ideologie is dan ook geen verklaringsmodel, maar een normatief model. De link met verklaringen is dat we bijvoorbeeld - of het nu een Marxistische of liberale analyse is - zaken verklaren aan de hand van de afwezigheid van het ideaal. Of dat dit terecht is, moet bekeken worden naar gelang van de argumenten zelf - argumenten uit allerlei positieve wetenschappen.

Dus ik snap Heftruck zijn punt niet echt; iedereen loopt rond met een verzameling van ideeën. De verzamelnaam die we gebruiken voor bepaalde set van ideeën die meer of minder voorkomen bij verschillende mensen is een 'ideologie'. Mensen die zichzelf 'pragmatisch' noemen, hebben een pragmatische set van ideeën; denkende dat 'absolute' waarheden niet gelden en dat er niets duurzaam gezegd kan worden over institutionele zaken en dergelijke. Dat kan zijn, maar dat is niet minder ideologisch dan een radicale Marxist of anarchist.

De bedenking die Heftruck maakt is, zover ik het hier heb geïnterpreteerd, fout.

Bemerk overigens dat je - alweer - gewoon persoonlijke opmerkingen blijft maken. Wordt je dat nu zelf niet beu? Waarom zou ik bijvoorbeeld de term 'anarchie' niet mogen gebruiken? 'k wist niet dat daarvoor een test afgelegd moest worden... Bemerk overigens ook dat je niet kan uitleggen wat de link zou zijn met materialisme en ik, noch dat je de link kan uitleggen tussen mijn avatar en materialisme. (Logischerwijze omdat die er niet is.)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 12 november 2010 om 00:42.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden