Los bericht bekijken
Oud 24 december 2003, 16:56   #11
El Cid
Gouverneur
 
El Cid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 september 2003
Locatie: België
Berichten: 1.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik hou niet van die term: dictatuur der meerderheid.
Dat is irrelevant

Citaat:
Hij wordt veelal gehanteerd om (directe) democratie te bezwadderen.
Mocht u zich in uw gat gebeten voelen: dit bezwaar geldt eveneens voor representatieve democratie. Ik heb ook niets gezegd over directe democratie, dus u bent lichtjes paranoide bezig.

Citaat:
Die term is m.i. enkel toepasbaar op wat onder 'trading' verstaan wordt:
Een minderheid van 25% drukt er samen met een andere minderheid van 26% beider minderheidsstandpunten door.
Dus u aanvaardt het principe van dictatuur van de meerderheid als democratisch? Excuseer, maar als 49% een besluit moet slikken tegen haar wil, noem ik dat inderdaad de dictatuur van de meerderheid. U hoort dat niet graag: pech voor u, maar dan moet u niet op medeleven rekenen van die minderheid die bepaalde maatregelen als een dictaat opgelegd krijgt.

Citaat:
Die 51% is een dictatoriale meerderheid: ze bestaat enkel via konkelfoes en voor de onderscheiden standpunten is er geen echte meerderheid..
U ontwijkt de discussie. Het gaat hem niet over 'trading', maar zelfs een oprechte 51%.

Naar mijn mening moet er telkens gezocht worden naar een compromis, en indien men hier niet toe kan komen, tussen een keuze uit voorstellen die deel tegemoet komen aan de tegenstanders, opdat de dictatuur van de meerderheid een "zachte" dictatuur zou zijn.

Mocht u daar weer onterecht een sneer in zien naar directe democratie -want dat is niet de issue hier, elke verdachtmaking in die zin is tendentieus en vergiftig de oprechte discussie die ik hier wil voeren-, bedenk dan dat dit eveneens geldt voor een representatieve democratie, en dat in een directe democratie er ook voldoende kansen zijn om in een maatschappelijk debat zulke compromisvoorstellen mogelijk zijn.

Wat betreft representatieve aangelegenheden kan het bijvoorbeeld handig zijn om zoals in Zwitserland een regering samen te stellen aan de hand van de volledige samenstelling van het parlement, het zogenaamde Konkordanzmodel.

Als we dan toch vast zitten in een systeem vast zitten van dictatuur van de meerderheid (en echte alternatieven zie ik niet, zonder dat ze zelf een dictatuur inhouden), laat ons dan maar opteren voor een zo zacht mogelijke dictatuur. En daar is geen reden toe om snibbig te worden, of de eigen ideetjes aangevallen te zien. Stay cool man!
__________________
[size=7][/size]
[size=7]België is en blijft[/size]
El Cid is offline   Met citaat antwoorden