Los bericht bekijken
Oud 25 december 2003, 12:24   #13
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Cid
Mocht u zich in uw gat gebeten voelen:
Dat is irrelevant.

Citaat:
dit bezwaar geldt eveneens voor representatieve democratie.
Juist.

Citaat:
Ik heb ook niets gezegd over directe democratie, dus u bent lichtjes paranoide bezig.
Het woord directe stond dan ook tussen haakjes.
U hebt lange én gevoelige tenen.....

Citaat:
Dus u aanvaardt het principe van dictatuur van de meerderheid als democratisch? Excuseer, maar als 49% een besluit moet slikken tegen haar wil, noem ik dat inderdaad de dictatuur van de meerderheid. U hoort dat niet graag: pech voor u, maar dan moet u niet op medeleven rekenen van die minderheid die bepaalde maatregelen als een dictaat opgelegd krijgt.
De essentie van democratie is dat de wil van de burgers gerespecteerd wordt in bestuurlijke aangelegenheden.
Wanneer dit niet bij unanimiteit kan, dan is het compromis m.i. om zoveel mogelijk burgers tevreden te stellen: de meerderheid. Is die krap, so be it.

Citaat:
Die 51% is een dictatoriale meerderheid: ze bestaat enkel via konkelfoes en voor de onderscheiden standpunten is er geen echte meerderheid..
Je kan enkel van dictatuur spreken wanneer de wil van één desnoods manu militari afgedwongen wordt.
Oligarchie is wanneer op diezelfde manier de wil van een kleine groep doorgedrukt wordt. Bekijk de cijfers in het boek van Wilfried De Wachter (De mythe van de parlementaire democratie - een Belgische analyse) en je zal merken dat zelfs ons zogezegde parlementair vertegenwoordigende systeem vaak die toer opgaat. De meeste wetten en decreten komen van de ministers, niet vanuit de kamers.
Bij democratie, rust de uiteindelijke macht bij de burgers, of een meerderheid ervan. Ik geef je volmondig gelijk dat zelfs dit systeem voor velen nog ongenoegen kan betekenen, maar het volledig met de term dictatuur belasten is niet correct.

Citaat:
U ontwijkt de discussie. Het gaat hem niet over 'trading', maar zelfs een oprechte 51%.
Ik ontwijk niets.
Ik toon gewoon een zwakte aan van het particratische systeem.
Waarom denk je dat ik het BROV als aanvulling bepleit?

Citaat:
Naar mijn mening moet er telkens gezocht worden naar een compromis,
En dat compromis is een garantie dat een grotere meerderheid tevreden is?


Citaat:
en indien men hier niet toe kan komen, tussen een keuze uit voorstellen die deel tegemoet komen aan de tegenstanders, opdat de dictatuur van de meerderheid een "zachte" dictatuur zou zijn.
Goed bestuur beoogt zoveel mogelijk onlust vermijden bij een zo groot mogelijke groep van burgers.
Waarom daar het etiket (zacht) dictatoriaal opplakken?
Alles kan beter, maar je mag een positieve evolutie niet bezwadderen met etiketjes die ten onrechte op te plakken.......


Citaat:
Wat betreft representatieve aangelegenheden kan het bijvoorbeeld handig zijn om zoals in Zwitserland een regering samen te stellen aan de hand van de volledige samenstelling van het parlement, het zogenaamde Konkordanzmodel.
Daar kan ik me volledig in vinden.
Hoewel er onlangs een barstje dreigde in te komen.......
Konkordanz democratie, waarbij iedereen meeregeert, waar mits geheime stemming het belachelijke meerderheids-minderheidsspel doorbroken wordt, lijkt me een gunstige evolutie in het vertegenwoordigende systeem.
Ook Stevaert in Hasselt ging (gedeeltelijk) die weg op.


Citaat:
En daar is geen reden toe om snibbig te worden, of de eigen ideetjes aangevallen te zien. Stay cool man!
Okay boy
Pas op je lange tenen: 't is een zwaar geval
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden