Los bericht bekijken
Oud 21 mei 2014, 06:38   #117
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben het daarmee eens. Maar wat betreft het onderwerp van deze draad, ben ik niet speciaal een voorstander van een referendum. Het is een heel heel klein beetje beter dan geen referendum, maar een referendum dat georganiseerd wordt door "volksvertegenwoordigers" waar zij zelf de vraag stellen, is heel vaak niks anders dan hetzelfde als "verkiezingen": een manier om hun beslissing als "legitiem" te verkopen aan het volk.

De enige echte democratische functie is als het volk het parlement is, he. Ttz, als iedereen wetten kan voorstellen, en als iedereen daarover kan stemmen.

Zoals je weet vind ik ZELFS DAT nog niet genoeg, maar het is al veel en veel beter dan het representatieve. Referenda zijn voor een groot deel populisme. Slechts heel zelden (zoals met de referenda over de Europese grondwet) is een referendum iets anders dan een gemanipuleerde vraagstelling.
Je hebt gelijk wat betreft de twee vormen van plebisciet die je evalueert, maar je zegt niks over het bindend referendum op initiatief van de burger zelf.
In Zwitserland kan de burger mits voldoende handtekeningen (en de drempel is vrij laag) een referendum voorleggen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden