Los bericht bekijken
Oud 13 september 2004, 21:28   #39
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Als ik wat achterdochtig zou zijn, zou ik denken dat je hier een spam hebt geplaatst, je link is namelijk verdwenen en vervangen door zo'n foeilelijke reclamesite.
Soit, als ik de geschiedenis bekijk van het Latijn, uit mijn cursus, dan lijkt me de politiek van Rome, die misschien niet bedoelde de andere talen te laten verdwijnen, wel dat gevolg heeft gehad. Was dat door het 'aanzien' van het Latijn? Door het feit dat je alleen Latijn nodig had om met administratie, leger, etc te communiceren? Door een (zachte) dwang? Of misschien een combinatie van dat alles? Opvallend hierbij is, dat het Oosten slechts administratief Latijn sprak, in de dagelijkse omgang, en op alle niveau's, werd verder Grieks gesproken. Wat had het Grieks hier meer dan het Latijn? Ook aanzien?
Meer vragen dan antwoorden. Ik weet niet, of taalimperialisme wel uit te sluiten is. En of dat wel zo bewust gebeurd, als de term laat uitschijnen. En of taalimperialisme de oorzaak is van het verdwijnen van talen? Ik weet het niet. Iemand anders?
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden