Discussie: De oneindigheid.
Los bericht bekijken
Oud 28 mei 2017, 22:11   #211
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het is al reeds van de filosoof Zeno vandaan en is juist zeer interessant.
Dat Zeno van ... daarver sprak geloof ik niet en wat doet er toe.

Citaat:
Ik schuif de wiskunde juist niet aan de kant, want ook in de wiskunde komt het voor in de inwendige oneindige reeks van 1, 1/2, 1/8, 1/16, enzovoort tot in het oneindige met als limiet 2.
Je schreef dat je 'dan wiskunde wel aan de kant kon schuiven als de oneindige gedeeldheid slechts een produkt zou zijn van ons verstand'. Wel, het is geen produkt van mijn verstand. Wiskunde beschrijft het oneindig delen, niet de oneindige gedeeldheid als een ding of fenomeen.

Citaat:
Maar die bestaat dus niet in de concrete werkelijkheid, en dat is het grote verschil tussen de idealiteit van het denken en de realiteit van de natuur.
Ook goed om daar eens bij stil te staan.
Er is zoveel dat jij kan denken dat niet bestaat in de natuur. Wat doet het er toe.

Citaat:
Ze zijn niet zintuigelijk waarneembaar, maar wel kenbaar, dus ideëel.
Het is zeker geen kletspraat, dat is wel jouw zogenaamde kritiek die werkelijk nergens op slaat.
Kan je 'punten van de tijd als oneindig klein en onvindbaar', onderscheiden? Geef eens een voorbeeld van zo een punt in een complete beschrijving.

Citaat:
Zeker, als je het ideële niet goed begrijpt als zijnde onderscheiden van de zintuiglijke werkelijkheid.
Hoe zou dat kunnen? Heb je een voorbeeld van het onzuivere ideële?
Piero is offline   Met citaat antwoorden