Los bericht bekijken
Oud 2 april 2017, 18:02   #81
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Inderdaad, en dit lijkt wel een gemeenschappelijk kenmerk te zijn voor �*lle islamitische staten: ze willen slechts geregeerd worden door een sterke hand. Het is tientallen jaren geleden dat ik nog het boek "Il Principe" las van Niccoló Machiavelli, maar ik herinner me nog dat hij daarin zoiets schreef van:"Mohammedanen zijn moeilijk te veroveren, maar eens ge ze hebt zijn ze gemakkelijk te houden! Daarbij is het voldoende om de vorst (of legeraanvoerder) te verslaan of gevangen te nemen en dan hebt ge ze allemaal." Dat schreef hij al tussen 1513 en 1515. Het lijkt er dus sterk op dat ook Machiavelli al wist hoe één en ander in mekaar zat bij de moslims wat betreft de machtsvorming. Want als het voldoende is om de vorst gevangen te nemen om tegelijkertijd heel zijn leger op non-actief te zetten betekent dit dat die soldaten hun nederlaag erkennen als de machtigste onder hen gevallen is. Dan kan het natuurlijk niet anders of die vorst was 'n hele straffe kadee.

Klopt niet echt hé, de echte problemen voor de Amerikanen in Irak begonnen pas na de val van Saddam.
Wel is het zo dat islamitische landen een geschiedenis hebben van de macht geconcentreerd in de handen van een kleine elite of zelfs een man. Dat was ook zo in Rusland, China, Oost-Europa. Daar zie je dat regimes opnieuw de overhand nemen. In landen als België daarentegen had je al in de middeleeuwen stadsgilden met veel macht, en de vorsten moesten steeds met allerlei standen, feodale heren, de paus, etc. onderhandelen wilden ze iets bereiken. De Romeinse keizers moesten met de senaat rekening houden. En de Germaanse vorsten met de "thing". De Engelsen hadden "Magna Carta".
Daarentegen hadden de sultans, Chinese keizers en tsaren absolute macht over al hun onderdanen. (of hun directe omgeving). Ze konden elk moment over dood of leven beslissen van iedereen. Er werd niet onderhandeld, elke oppositie werd vermorzeld.
Uiteraard werkt dat ook nu nog door.

Laatst gewijzigd door tomm : 2 april 2017 om 18:06.
tomm is offline