Los bericht bekijken
Oud 6 april 2017, 23:50   #96
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat weet ik ook dat hij toen afgezet is. Mij voor geen debiel pakken. Ik heb van niets gebaart als ge hier bij uw eerste tussenkomst zijn naam al verkeerd spelt. Ge hebt dat wel op zijn stoemelings recht gezet na mijn bijdrage. Ondertussen is wel zijn zuster Yingluck Shinawatra ook aan de macht geweest terwijl ze haar orders kreeg vanuit de verschillende landen waar hij in exile leefde. Nu in Dubai als ik het goed voorheb om de honderden miljoenen te parkeren die hij heeft scheefgeslagen. Zoals iedereen die het kan in Thailand trouwens maar kom hem hier geen heilig kroontje opzetten.

De boeren een gewaarborgde prijs op hun rijst betalen is een catastrophe geweest voor Thailand. Van grootste rijst exporteur ter wereld zijn ze naar de derde of vierde plaats getuimeld. Ze hebben moeten een massa pakhuizen bouwen waar ze hun te dure rijst hebben moeten in opstapelen. Dat ge als communist zulke suicidaire economische interventies toejuicht ligt helaas in de lijn van de verwachtingen.
Propaganda door het nieuwe regime. "Fake news". De waarheid is een stuk complexer. Ik volg dit al lang en kan enkel constateren dat de "gelen" het gewoon niet kunnen aanvaarden dat Thaksin (of Thaksim, ik maak die fout al 10 jaar doet me denken aan m'n favoriete plaats in Istanbul, vooral ook omdat in het Thais het verschil tussen beide letters onhoorbaar is, zelfs CNN hebben zich al vergist) de boeren meer rechten gaf, en trouwens ook de oude koning is niet zo heilig als men hem tracht voor te stellen.
Thailand is een enorme klassenmaatschappij, Thaksin behoort niet tot de traditionele elite en heeft geprobeerd de boeren rechten te geven. Dat werd hem niet in dank afgenomen door de stedelijke elite.
Iedere verkiezing heeft hij gewonnen, en telkens werd hij of z'n bondgenoten afgezet door het leger, of door andere constructies die het woord "democratie" belachelijk doen klinken.
Het grote verschil met Egypte is dat Thaksin geen vreselijk gevaar is zoals de moslim broeders, hij wilde gewoon de boeren meer welvaart en rechten geven. En voor de Thaise elite is dat inderdaad een groot gevaar.
Maar goed de meeste mensen die naar Thailand vertrekken op reis hebben daar niet de minste notie van. Het past niet in het kraam van het Westen om veel ruchtbaarheid te geven aan wat er gaande is in Thailand (hoewel de meeste westerse landen het regime wel veroordelen en weigeren Prayuth officieel te ontmoeten), "freedom and democracy" komt enkel van pas als het als wapen gebruikt kan worden tegen mensen die de westerse elite tegenwerken, zoals Putin.
tomm is offline